1396/05/01 - 21 : 6
کد خبر: 16425
دوچرخه‎ سواري بانوان، قانوني يا غير قانوني؟
احرارخبر:دوچرخه‎‌ سواري بانوان پديده‌ا‎ي نو که اين روزها با قدم زدن در پارک‎ها و معابر شهري با آن روبه‌رو مي‎شويم و اين حرکت نوپا که عمر چنداني از بروز آن در کشور ما نمي‎گذرد، نظرات منتقدان و موافقان زيادي را برانگيخته است.

موافقان دوچرخه سواري بانوان را قشر جوان و روشنفکر جامعه تشکيل مي‌دهند و بسياري آن را به عنوان يک حرکت فرهنگي، ورزشي و تفريحي تلقي مي‎کنند که فضا را براي ورزش بانوان گسترده‎تر کرده و آزادي عمل بيشتري به آنان مي‎دهد. همچنين جنبه‏ي تفريحي آن نيز از ديگر جذابيت‎هاي دوچرخه سواري به شمار مي‎آيد. 

 

در اين ميان اما نظرات انتقادي بسياري نيز بر اين اقدام وارد شده است که قشر مذهبي و سنت‎گراي جامعه بخش اعظم آن را تشکيل مي‎دهند و چنين مي‎پندارند که اين اقدام خلاف آداب و رسوم و فرهنگ‌ حاکم بر جامعه است و اين حرکت به نوعي سنت شکني به شمار مي‎آيد. 

 

همچنين رعايت موازين اخلاقي و پوشش مناسب نيز از ديگر مسائل مطرح شده از سوي منتقدان است و برخي دوچرخه سواري بانوان را به شرط رعايت پوشش و حجاب مناسب مي‎پذيرند و همچنين برخي نيز بي‎نظمي ايجاد شده ناشي از پراکنش دوچرخه‎ سواران در سطح شهر و پارک‌ها را نپسنديده و خواستار در نظر گرفتن محلي معين به عنوان پيست مخصوص دوچرخه‎سواري براي بانوان هستند. 

 

«ناصر هوشيار»، رئيس هيئت دوچرخه سواري استان در گفت‎وگو با ايسنا، منطقه آذربايجان‏شرقي، در اين خصوص اظهار کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان در اين خصوص اقداماتي را انجام داده است که از آن جمله مي‎توان به برنامه‌هاي استعداديابي بانوان دوچرخه سوار اشاره کرد. 

  

وي افزود: برنامه‎ي استعداديابي بانوان دوچرخه سوار روزهاي فرد و راس ساعت شش عصر در پيست دوچرخه سواري يادگار امام (ره) برگزار مي‎شود و علاقه‌‏مندان و مستعدان مي‎توانند با مراجعه به اين محل جهت شناسايي و تقويت استعداد خود اقدام کنند. 

  

وي عنوان کرد: همچنين همزمان با روز دختر نيز برنامه‎اي در ورزشگاه يادگار امام (ره) براي تمامي رده‎هاي سني و زير نظر هيئت دوچرخه سواري در نظر گرفته شده است. 

  

هوشيار افزود: در سطح شهر رينک خاصي براي دوچرخه سواري بانوان وجود ندارد و فرهنگ و جو حاکم در شهر نيز فعلا اجازه‎ي حضور پررنگ را نمي‎دهد. 

 

«سرهنگ علي اسمعيل‌پور»، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان نيز در اين خصوص اظهار کرد: در خصوص قانوني و يا غير قانوني بودن دوچرخه سواري بانوان در سطح شهر هيچ ابلاغيه‎ و بخشنامه‎اي صادر نشده است و از اين رو منع قانوني و تاييدي در اين مورد وجود ندارد. 

  

وي افزود: همچنين به همين دليل نيز تا کنون برخوردي با دوچرخه سواران خانم در خصوص اقدام و نحوه‎ي پوشش نشده است. 

 

«حجت‌اسلام رحيم همزبان»، کارشناس مذهبي نيز در خصوص شرعي بودن اين اقدام اظهار کرد: حکمي در خصوص ممنوعيت راندن دوچرخه و يا هر وسيله‎ي نقليه‎ي ديگري توسط بانوان در احکام شرعي و اسلامي صادر نشده است و بسياري از احکام نيز طبق نيازهاي جامعه بعدها صادر شده‌اند. 

  

وي افزود: پذيرفته شدن اين عمل در هر جامعه‎اي به نوع فرهنگ شهر و مردمان آن منطقه بستگي دارد و رد آن به اسم موازين اسلامي درست نيست. 

  

وي بيان کرد: تمامي موارد ذکر شده در اسلام به شرطي جايز است که بانوان تمام موازين اخلاقي را رعايت کرده و با پوشش مناسب و حجاب کامل اقدام به راندن دوچرخه يا هر وسيله‎ي نقليه‎ي ديگري کنند. 

  

حجت‎الاسلام همزبان خاطرنشان کرد: اصل رانندگي بانوان غلط نيست. بلکه عدم رعايت پوشش مناسب و حجاب است که اقداماتي از اين قبيل را نامناسب جلوه مي‎دهد. 

  

طبق گزارش فوق، هيچ منع قانوني براي دوچرخه سواري بانوان وجود ندارد و بانوان مي‎توانند با داشتن پوشش مناسب و قوانين راهنمايي و رانندگي دوچرخه سواري کنند. همچنين نبود پيست دوچرخه سواري مختص بانوان و فرهنگ‌سازي به منظور ايجاد محيطي سالم از مواردي است بايد توجه ويژه‎اي به آن نشان داد. 

نسرين سوار

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 7 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.