1391/11/29 - 10 : 40
کد خبر: 158
گاه شمار آذري، آييني مقدس براي زمان‌سنج
تقويم محلي آذربايجان‌شرقي ثبت ملي شد
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌شرقي از ثبت «گاه شمار محلي آذربايجان‌شرقي» در فهرست ميراث ناملموس آثار ملي کشور خبر داد.
به گزارش احرارنيوز، تراب محمدي ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: آيين‌ها و رسوم مردم آذربايجان‌شرقي از ديرباز با رويدادهاي طبيعي و کيهاني همراه بوده و با توجه به طلوع و غروب ستارگان، حرکات خورشيد، ماه و ديگر اجسام سماوي سنجيده مي‌شدند.
 
وي مهم‌ترين شاخص اين دانش و گاه‌شمار را باورها و اعتقاداتي دانست که مردم با آنها عجين شده‌اند و افزود: در گذشته مردم بر اساس اين تقويم، برنامه ريزي فعاليت‌هاي اقتصادي و فرهنگي خود را انجام مي‌دادند.
 
وي بيشتر رسوم و آداب محلي را بر اساس همين گاه‌شمار دانست و تشريح کرد: در اين تقويم، هنگامي که فصل بهار آغاز مي‌شود، روز 25 فروردين (در تقويم محلي نيسان)، مردم در تمام نقاط آذربايجان‌شرقي منتظر آمدن باران مي‌مانند.
 
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: در آذربايجان‌شرقي گاه‌شمار و حساب و کتاب سال، ماه و ايام در ميان روستائيان مرتبط با نوع معيشت ايشان اعم از کشاورزي، دامداري و شرايط اقليمي است که دانش و تجربه انساني نيز در اين زمينه دخيل بوده است.
 
محمدي با اشاره به اينکه اين گاه‌شماري نيز همچون ساير تقويم‌ها بر چهار فصل سه ماهه متکي است و هر يک از فصول و ماه‌ها نام خاصي براي خود دارند، اظهار کرد: فصل‌ها در اين زبان به ترتيب ياز (بهار)، ياي (تابستان)، پائيز (پاييز) و قئش (زمستان) ناميده مي‌شوند.
 
وي افزود: هر يک از ماه‌ها نيز در ميان مردم تقسيماتي همچون چهار روز اول فروردين (به نماد چهار فصل سال و بر اساس در نظر گرفتن شرايط جوي) و 10 روزه يا دهليزه (ده روز اول فروردين) دارند که طي اين ايام هوا رو به سردي مي‌گرايد.
 
محمدي تشريح کرد: «گئچي قيران» (سرماي اواسط ارديبهشت که موجب مرگ و مير بزها مي‌شود)، «يايين قيخ بئشي» (چهل و پنجم تابستان و اوج گرما)، «قويروق دوغدي»، «کَلوَز»، چله کوچک وچله بزرگ، چار چار، اوغري نفس و دوغري نفس نيز از ديگر تقسيمات و روزهاي اين تقويم هستند.
 
اين مقام مسئول هر يک از اين ايام و ماه‌ها را ضمن داشتن معاني و مفاهيم خاص، داراي داستان‌ها، باورها و اعتقاداتي نيز در بين مردم عنوان کرد و گفت: در آذربايجان‌شرقي، ماه‌هاي قمري را «ملت آيلاري» (ماه هاي ملت) و ماه‌هاي شمسي را «دولت آيلاري» (ماه هاي دولتي) مي‌خواندند.
 
محمدي يادآور شد: در روستاها تقويم زراعي و دامداري که از يک نوع تقويم محلي نشات گرفته براساس فصول و شرايط جوي تهيه شده است همچنين در گذشته معمولا افراد باسواد و قرآن خوان‌ها تقويم‏نامه هجري و قمري را به مردم ياد مي‏دادند.
 
وي با تاکيد بر اينکه اين نوع گاه‌شماري در اغلب نقاط آذربايجان شرقي با تفاوت بسيار کم مرسوم بوده است، تصريح کرد: هرچند در دو سه دهه اخير گاه‌شماري‌هاي محلي جاي خود را به تقويم رسمي داده‌اند اما در نقاط عشايري و روستايي کم و بيش اين ميراث معنوي همچنان داير است.
 
محمدي با بيان اينکه هنوز گاه‌شماري محلي در زندگي اجتماعي و فرهنگي مردم تاثير قابل ملاحظه‌اي دارد، اظهار کرد: با ثبت ملي اين آيين، اقدامات و راهکارهاي حفاظتي همچون مستند‌سازي، تحقيق، حفظ وضع موجود، حمايت، ترويج، ارتقاء و احياء در رابطه با «گاه شماري محلي آذربايجان شرقي» انجام خواهد گرفت.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.