1395/10/23 - 10: 43
کد خبر: 14825
رسانه‌هاي بين‌المللي در خصوص آثار درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني چه گفتند؟
احرارخبر: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز يکشنبه هفته جاري بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت و رسانه‌هاي بين‌المللي هر کدام به نوعي آثار درگذشت وي بر سياست داخلي ايران را تحليل کردند.

آيت‌الله «اکبر هاشمي ‌رفسنجاني» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز يکشنبه 19 دي ماه در بيمارستان شهداي تجريش تهران دار فاني را وداع گفت.

خبر درگذشت آيت‌الله رفسنجاني در صدر اخبار رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفت و هرکدام به نوعي بازتاب‌هايي از اين خبر منتشر کردند.

در اين ميان نقطه مشترکي که در بازتاب بسياري از رسانه‌هاي غربي از جمله رسانه‌هاي آمريکايي به چشم‌ مي‌خورد، تأثيراتي است که فوت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌تواند بر روند سياست داخلي در ايران داشته باشد.

گزيده‌اي از واکنش رسانه‌هاي بين‌المللي در اين زمينه را مي‌توانيد در ادامه دنبال کنيد.

........................................................................

هفته‌نامه آمريکايي «نيوز‌ويک» در گزارشي به درگذشت آيت‌الله رفسنجاني پرداخت و عنوان کرد «فوت رئيس‌جمهور اسبق، ضربه‌اي به ميانه‌روهاي ايران بوده است».

اين گزارش سپس اين‌گونه نوشت، اکبر هاشمي رفسنجاني يکي از بزرگان سياسي ايران پس از انقلاب و يکي از دوستان اصلاح‌طلباني بود که هم‌اکنون حامي اصلي خود را از دست داده‌اند.

اين نشريه آمريکايي ادامه داد، تحليلگران معتقدند که درگذشت رفسنجاني در سن 82 سالگي، ضربه‌اي به «حسن روحاني» رئيس‌جمهور مصلحت‌گراي ايران در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور بوده است زيرا رفسنجاني در انتخابات رياست‌جمهوري 2013 ايران، نقش کليدي در پيروزي روحاني ايفا کرد.

نيوزويک در بخشي از گزارش خود به نقش حمايتي آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) نيز اشاره کرد.

طبق اين گزارش، بسياري از سياستمداران، رفسنجاني را بعنوان «ستون انقلاب» توصيف کرده‌اند.

روزنامه آمريکايي «نيويورک‌تايمز» نيز رويکرد مشابهي در پيش گرفت و در گزارشي با عنوان «درگذشت رفسنجاني ايران، صداي بانفوذ مقابل تندروها را از بين برد» مدعي شد، فوت آيت‌الله رفسنجاني به مفهوم آن است که «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران، در حال حاضر رهبر اصلي آنهايي است که خواستار تغيير در ايران هستند.

اين روزنامه آمريکايي اين‌گونه ادامه داد: با فوت روز يکشنبه هاشمي رفسنجاني، احزاب سياسي ايران به سرعت به اين مسئله پي بردند که هرگونه فضا براي مانور اصلاح‌طلبان تا حد زيادي کاهش يافته است.

نيويورک‌تايمز توضيح داد، تغييراتي رخ داده است که اين تغييرات به نفع آنهايي نيست که به دنبال تبديل ايران به يک کشور کمتر انقلابي‌ بودند که صبر بيشتري در مقابل غرب داشته باشد.

اين روزنامه آمريکايي به نقل از تحليلگران تمامي احزاب ايران نوشت که به سادگي نمي‌توان جايگزيني براي رفسنجاني پيدا کرد.

نيويورک‌تايمز نوشت، «حسن روحاني» و «محمد خاتمي» رئيس‌جمهور اسبق ايران، هر دو نفر شغل‌هاي خود را به رفسنجاني مديون هستند.

اين گزارش نوشت، روحاني موفق شد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2013 با حمايت رفسنجاني، ائتلافي را براي پيروزي در انتخابات تشکيل دهد و هم‌اکنون با درگذشت مربي و محافظش، هم‌اکنون گردهم آوري همان سطح از حمايت که چهار سال پيش با پشتيباني رفسنجاني به دست آورده بود، دشوار خواهد بود.

روزنامه آمريکايي «واشنگتن‌پست» نيز عنوان کرد اکبر هاشمي رفسنجاني که يکي از بانفوذترين چهره‌هاي ايران از زمان انقلاب اسلامي تاکنون و نيروي محرک اصلاحات بود، در سن 82 سالگي درگذشت.

اين روزنامه آمريکايي توضيح داد که غيبت رفسنجاني بر انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه ايران که «حسن روحاني» به دنبال پيروزي مجدد در آن است، تأثير خواهد گذاشت.

واشنگتن‌پست توضيح داد که رفسنجاني در سالهاي اخير بعنوان قهرمان اصلاح‌طلبان شناخته شده است و مرگ وي خلاء بزرگي را در ميان اصلاح‌طلبان که به دنبال اصلاحات در زندگي سياسي کشور ايران هستند، ايجاد مي‌کند.

اين گزارش سپس نوشت، از نظر بسياري از اصلاح‌طلبان، رفسنجاني زمانيکه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري 2009 ايران، از جنبش سبز حمايت کرد، براي خود مجدداً اعتبار کسب کرد.

روزنامه آمريکايي «کريستين‌ ساينس مانيتور» نيز در گزارشي به اثرات درگذشت آيت‌الله رفسنجاني اشاره کرد و نوشت رئيس‌جمهور اسبق ايران روز يکشنبه درگذشت. او افراد تأثيرگذار در انقلاب ايران بود و به پيروزي «حسن روحاني» در انتخابات رياست‌جمهوري ايران کمک کرد.

اين روزنامه آمريکايي پيروزي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري 2013 ايران را به واسطه حمايت رفسنجاني و «محمد خاتمي» دانست، در گزارش خود نوشت که غيبت رفسنجاني اگر يک ضربه مهلک نباشد، مي‌تواند به روحاني و کمپين وي ضربه وارد کند.

روزنامه آمريکايي «وال استريت ژورنال» نيز بازتابي از اين خبر منعکس کرد و از جانب اصلاح‌طلبان نوشت که يک حس نگراني وجود دارد و به طور قطع درگذشت هاشمي بر اصلاح‌طلبان و ميانه‌روهاي ايران تأثير مي‌گذارد و دولت روحاني به طور قطع در موضع دشواري قرار گرفته است.

وبگاه آمريکايي «ميدل ايست آي» نيز وحدت مردم ايران در روز تشييع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را حس اتحاد جعلي در ايران تلقي کرد و نوشت که فوت هاشمي رفسنجاني در واقع يک ضربه رواني به حسن روحاني وارد مي‌کند که ظرف کمتر از چهار ماه ديگر فرصت دارد تا براي رقابت در انتخابات رياست‌جمهوري ايران آماده شود.

اين گزارش ادامه داد که ظاهراً اصلاح طلبان برجسته و ميانه‌روها در صدد هستند که رفسنجاني را به يک تنديس اصلاح و مقاومت تبديل کنند اما بعيد است که چنين روايتي از وي تأثيري داشته باشد زيرا رفسنجاني يک اصلاح طلب نبوده است.

بخش انگليسي شبکه تلويزيوني «صداي آمريکا» نيز با تيتر جمهوري اسلامي ايران، يک ستون خود و يک فرد مصلحت‌گرا را از دست داد، گزارشي را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود که همپيمانان رفسنجاني در حال حاضر بيش از پيش، پشت حسن روحاني که به دنبال پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه ايران است، متحد شده‌اند.

اين گزارش سپس نوشت، با فوت رفسنجاني، روحاني در حال حاضر شرايط دشوارتري را براي حفظ برجام در شرايطي که ترامپ قرار است رياست‌جمهوري آمريکا را برعهده بگيرد، خواهد داشت.

روزنامه انگليسي «فايننشال‌تايمز» نيز همانند روزنامه‌هاي آمريکايي به تأثيراتي که درگذشت آيت الله رفسنجاني مي‌تواند براي اصلاح‌طلبان به همراه داشته باشد، اشاره کرد.

اين روزنامه انگليسي در گزارشي با عنوان «فوت رفسنجاني، اصلاح‌طلبان ايران را به لرزه درآورد» نوشت، نگراني هاشمي رفسنجاني بر قطبي شدن صحنه سياسي ايران بوده است و اين تنش‌ها احتمالاً در حالي تشديد مي‌شود که ايران براي انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه آماده مي‌شود.

اين روزنامه انگليسي نوشت که قبل از درگذشت رفسنجاني، روحاني بر اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يکي از همپيمانان کليدي خود در حمايت از وي در انتخابات آتي رياست‌جمهوري ايران حساب کرده بود.

اين روزنامه انگليسي ادامه داد، روحاني بيش از هر سياستمدار ديگري در ايران نبود مردي را احساس مي‌کند که از زمان انقلاب تاکنون بعنوان شخصيت بزرگ سياست‌ ايران مطرح بوده است.

روزنامه انگيسي «گاردين» نيز در گزارشي نوشت که درگذشت هاشمي رفسنجاني، توازن سياسي کشور ايران را به هم زد.

گاردين ادامه داد که فوت هاشمي رفسنجاني، نگراني‌هايي را در ميان بسياري از اصلاح‌طبان ايران در خصوص مسير کشور ايران به وجود آورده است. بسياري معتقدند که ميراث رفسنجاني، حسن روحاني بوده است.

اين گزارش اين‌گونه توضيح داد که بسياري از اصلاح‌طلبان معتقدند که درگذشت رفسنجاني، توازن قدرت را به سمت اصولگرايان سوق داده است و از اين مسئله هراس دارند که اين مسئله بر انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه ايران که روحاني به دنبال پيروزي است، تأثير منفي بگذارد.

روزنامه انگليسي «اينديپندنت» نيز در گزارشي با اين عنوان که «بعد از انتخاب دونالد ترامپ، فوت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، يک خبر شوم براي توافق هسته‌اي ايران است»، توضيح داد که فوت اکبر هاشمي رفسنجاني در برهه زماني دشواري از روابط ايران و جامعه بين‌الملل به وقوع پيوست به طوريکه دونالد ترامپ و تيم وي تهديد کرده‌اند که برجام را پاره مي‌کنند. اين به مفهوم آن است که «حسن روحاني» رئيس‌جمهور اصلاح طلب ايران، در مرحله مهمي از جدال خود در مقابل اصولگرايان قدرتمند، يکي از حاميان مهم خود را از دست داده است.

اين روزنامه انگليسي، رفسنجاني را يک منبع حمايتي از ليبرال‌هاي ايران توصيف کرد و به نقل از برخي از اصلاح‌طلبان نوشت که مرگ رفسنجاني، دولت روحاني را تضعيف مي‌کند و همچنين تأثير منفي بر جنبش اصلاح‌طلبان ايران خواهد داشت.

روزنامه انگليسي «اکونوميست» نيز در تحليل خود نوشت که درگذشت رئيس جمهور اسبق ايران، توازن قدرت در اين کشور را به سوي ديگر سوق مي‌دهد.

شبکه «الجزيره» قطر نيز در گزارشي نوشت که فوت هاشمي رفسنجاني در مرکز سياسي ايران، يک خلاء قدرت به وجود آورده است و توضيح داد که «حسن روحاني» به شدت فقدان هاشمي رفسنجاني را در انتخابات رياست‌جمهوري آتي ايران حس خواهد کرد زيرا حمايت‌هاي رفسنجاني بود که به روحاني کمک کرد در انتخابات رياست‌جمهوري 2013 پيروز شود.

اين گزارش سپس ادامه داد که درگذشت رفسنجاني به تضعيف جنبش اصلاحات ايران منجر مي‌شود.

اين شبکه قطري به نقل از يک ديپلمات اروپايي نوشت که رفسنجاني به داشتن روابط خوب با مقامات ارشد سعودي معروف بود و يک چهره کليدي بود که مي‌توانست افزايش تنش‌ها ميان رقباي منطقه‌اي را در سال‌هاي آينده رفع کند.

پايگاه صهيونيستي «مرکز امور عمومي جروزالم» نيز بازتابي از ارتحال آيت الله هاشمي رفسنجاني را منعکس کرد و عنوان کرد که فوت رفسنجاني، ضربه‌اي به حزب اصلاح‌طلب است.

اين پايگاه صهيونيستي ادامه داد که فوت هاشمي رفسنجاني اوضاع براي حسن روحاني که رفسنجاني يکي از حاميان قدرتمند وي بود، غم‌افزا و تيره مي‌کند.

اين گزارش ادامه داد، درگذشت رفسنجاني، روحاني را در جبهه ايجاد تغييرات در هر دو عرصه داخلي و بين‌المللي تنها گذاشت و اين شرايط در اوضاعي به وجود آمد که چالش‌هاي دشواري براي دولت روحاني وجود دارد. اين چالش‌ها شامل انتخاب ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهور جديد آمريکا، تلاش براي تبديل لغو نسبي تحريم‌ها به پيشرفت‌هاي اقتصادي و نزاع با عربستان سعودي و ديگر کشورهاي خاورميانه مي‌شود.

منبع: فارس

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.