1395/10/09 - 8 : 42
کد خبر: 14722
رئيس شوراي اسلامي آذربايجان شرقي:
بابت بازداشت‌‌ تعدادي از اعضاي شوراي شهر متاسفم/بايد از مردم تبريز عذرخواهي شود
احرارخبر: رئيس شوراي اسلامي آذربايجان شرقي درباره دستگيري تعدادي از اعضاي شوراي شهر تبريز گفت: چنين اتفاقاتي واقعاً تأسف‌بار بوده و بايد از مردم تبريز عذرخواهي شود.

سه سال از عمر شوراي شهر تبريز گذشته است و اکنون در آخرين سال فعاليت شوراي چهارم قرار داريم. در اين براي بررسي عملکرد شورا با رئيس شوراي اسلامي شهرستان تبريز که به تازگي به رياست شوراي اسلامي آذربايجان شرقي هم انتخاب شده است در مورد آخرين مسائل شوراهاي استان به گفت وگو نشستيم.

تسنيم: در مورد عملکرد شوراي اسلامي آذربايجان شرقي با توجه به اينکه به تازگي تحويل گرفته ايد توضيح بفرماييد.

عابدزاده: مجموع اعضاي شوراهاي اسلامي آذربايجان شرقي 5 هزار 613 نفر است و شوراي اسلامي استان نيز بيشتر حالت ستادي داشته و عمدتاً به شوراهاي پايين دستي و شهرداري‌ها نظارت‌هاي کافي را صورت مي‌دهد و عمده مخاطبان اين شورا، مديران کل و روساي ارشد استان و يا شهرستاني است. اين شورا با 21 نفر عضو (هر شهرستان يک نماينده) به همراه برخي از کارشناسان، کليه مصوبات شهرهاي استان را بررسي کرده و اگر اين مصوبات با قوانين کشور تطبيق داشته باشد، تأييد مي‌کند.

جلسات شوراي اسلامي استان به اقتضاي مشکلات شهري اعم از مشکلات مواصلاتي، خدماتي، کشاورزي، اقتصادي و اجتماعي در شهرستان‌هاي استان برگزار مي‌شود و به اقتضاي موضوع با مسئولان امر جلساتي تشکيل داده و به مشکلات مردم رسيدگي مي‌شود.

همچنين سه نفر از اعضاي شوراي اسلامي در شوراي عالي استان حضور دارند و مي‌توانند تصميمات خود را براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارجاع دهند چراکه تنها مجموعه خارج از دولت است که مي تواند مستقيما به دولت و مجلس طرح و لايحه ارائه دهد.

تسنيم: سرمايه گذاري در کلانشهر تبريز در چه وضعيتي است؟

عابدزاده: سرمايه‌گذاري در کلانشهر تبريز به دلخواه شوراي چهارم صورت نگرفت چرا که سرمايه‌گذار طبيعتاً به دنبال درآمدزايي بوده و در مقابل عرضه انتظار تقاضا دارد، اما با اين وضعيت رکود اقتصادي در کشور، کمتر سرمايه گذاري چنين ريسکي را به خود مي‌پذيرد؛ البته بعضي از سرمايه گذاري‌ها و پروژه‌هاي مشارکتي در دوران قبل از رکود و در وضعيت مطلوبي صورت گرفته که به دلايل مختلف اعم از طولاني شدن پروسه سرمايه گذاري و يا عدم موفقيت در  پيش فروش کردن پروژه‌ها به سرانجام نرسيده بنابراين سرمايه گذار به دليل عدم موفقيت در انجام به تعهدات خود، از اول راه خود را کنار مي‌کشد و پروژه ها نيمه تمام مي گذارد.

تسنيم: به نظر شما اولويت‌هاي نخست شهرداري تبريز در بودجه سال 96 چيست ؟

عابدزاده: بايد رويکرد نخست بودجه شهرداري، موضوع «تبريز2018» باشد و بر اين اساس زيرساخت‌هاي اين کلانشهر براي پذيرايي مطلوب از گردشگران آماده شود چرا که انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال 2018، هم تهديد و هم فرصتي براي اين کلانشهر است. بنابراين بايد تمام داشته‌هاي شهر براي حفظ آبرو و هويت شهر تقديم شود. بي توجهي از سوي يک قشر يا تمامي مسئولان و حتي مردم، جفايي در حق تبريز خواهد بود چرا که هويت ايران با غفلت همگاني، زيرسئوال مي‌رود.

بايد توجه کرد که تبريز 2018 متعلق به تبريز نبوده بلکه متعلق به کل ايران است که بايد از ظرفيت‌هاي وزارت کشور، ميراث فرهنگي و ساير سازمان‌ها و ارگان‌ها در اين خصوص بهره‌مند شويم.

بنابراين تخصيص بودجه در نماسازي ساختمان‌هاي در معرض ديد به شکل هويت ايراني اسلامي، زيباسازي معنادار شهري، مبلمان شهري، ساماندهي ناوگان حمل و نقل عمومي، توسعه هتل‌ها و همچنين تبديل خانه‌هاي قديمي به هتل‌هاي مجلل مي‌تواند تبريز را براي ميزباني از گردشگران داخلي و خارجي آماده کند.

همچنين لايحه‌اي در خصوص پياده راه کردن محدوده بزرگترين بازار مسقف تاريخي جهان در تبريز از اول خيابان دارايي تا ميدان نماز تدوين شده که متاسفانه با موانعي روبه‌روست که اميدواريم بعد از نظرسنجي از مردم اين کلانشهر و تعريف مسيرهاي جايگزين، اين لايحه نيز عملياتي شود تا براي «تبريز2018» قابل بهره برداري باشد چراکه آماده سازي آن زمان زيادي نمي برد و تنها به دو سه ماه وقت نياز دارد تا به پياده راه تبديل شود.

پياده راه تربيت شرقي يکي از موفق ترين طرح هاي پياده راه سازي بود که علي رغم مخالفت اصناف اين منطقه به دليل عدم تردد خودرو و کاهش ميزان فروش، ديديم که نه تنها کاهش نداشت، بلکه بيش از گذشته رونق گرفت و ما مي توانيم اين موضوع را در پياده راه بازار هم عملياتي کنيم.

تسنيم: بعد از کلي وعده محقق نشده، اکنون وضعيت متروي شهر تبريز درچه حالي است؟

عابدزاده: پروژه متروي تبريز يکي از بزرگترين و وسيع‌ترين قسمت بودجه کلانشهر تبريز را به خود اختصاص داده که قسمتي از اين پروژه به اتمام رسيده اما با اين وضعيت درآمدي شهرداري، کار را کمي سخت کرده است که بايد بعضي از پروژه‌هاي غيرضرور جهت تسريع در انجام پروژه حذف شود.

از طرفي، دولت هم سهم خود را در اين پروژه به موقع نداده و وقتي وعده‌اي داده مي‌شود، با خلف وعده دولت و از طرفي کاهش درآمدهاي شهرداري وعده‌ها محقق نمي‌شود ولي در هر حال تمام تلاش خود را مي‌کنيم تا مترو ميدان ساعت به زودي راه اندازي شده و در اختيار شهروندان قرار گيرد.

تسنيم: عملکرد شوراي چهارم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

عابدزاده: عملکرد شوراي چهارم به دليل افزايش اعضاي شورا به 21 نفر و افزايش اختلاف نظرها و سلائق بين اعضاي شورا، در مقايسه با شوراي سوم بسيار ضعيف است چرا که تصميم گيري در جلسات شورا بسيار سخت صورت مي‌گرفت اما با اين حال با توجه به بودجه و بحران اقتصادي موجود، تلاش‌هاي خوبي صورت گرفته است.

از سوي ديگر، متأسفانه وضعيت درآمدزايي شهرداري هم در سال جاري مناسب نبوده و تاکنون 55 تا 60 درصد بودجه سال 95 (دو هزار و 450 ميليارد تومان) برآورده شده که سعي مي‌کنيم بودجه سال آينده شهرداري تبريز پايين‌تر از اين رقم و نزديک به واقعيت تدوين شود.

تسنيم: به نظر شما کدام پروژه ها شاخص‌ترين پروژه‌هاي شوراي چهارم هستند؟

عابدزاده: احداث زيرگذرها و روگذرها در عرض شش ماه، احداث مرکز همايش‌هاي بين المللي و پارک شميم پايداري و... از شاخص‌ترين پروژه‌هاي عمراني شهرداري تبريز است.

البته در دوره سوم شوراي شهر کارهاي زيرساختي زيادي همچون مسيرگشايي صورت گرفته بود به طوري که مسيرگشايي در تبريز معادل مسير تبريز ـ مرند صورت پذيرفته بود که متاسفانه در دوره چهارم در بحث مسيرگشايي ناموفق عمل شد. بايد توجه داشته باشيم که مسيرگشايي درآمد پايدار را به همراه خواهد داشت چراکه تغيير کاربري ها، اخذ پروانه و... افزايش مي‌يابد، لذا بايد به صورت اصولي به اين حوزه توجه مي شد که متاسفانه اينگونه نشد.

تسنيم: نظرتان در خصوص بازداشت‌هاي شوراي چهارم چيست

عابدزاده: کوتاه عرض مي‌کنم که افتادن چنين اتفاقاتي واقعاً تأسف بار بوده و بايد از مردم تبريز عذرخواهي شود؛ همچنين بايد چنين مسائلي آسيب شناسي شده و جلوي چنين اتفاقاتي گرفته شود. اگر خلاءهايي در اين زمينه براي باز بودن دست افراد جهت ارتکاب تخلف وجود دارد، شناسايي و مسدود شود تا شاهد چنين وقايعي نباشيم. اين ماجرا به صورت نامناسبي در رسانه ها منعکس شد، درکل اين واقعه دو ضربه به شهر تبريز وارد کرد، يکي موضوع تخلفات و يکي نحوه انعکاس ( که البته نمي گويم نبايد منعکس مي شد) بود که بايد بهتر از اين صورت مي‌گرفت تا وجهه تبريز بيش از حد خدشه دار نشود.

تسنيم: شهردار تبريز بر روي موضوع «مديريت واحد شهري» هميشه تاکيد دارد، آيا اين در شرايط امروز شدني است؟

عابدزاده: به هر حال به نظر مي رسد براي بهبود خدمات‌دهي شهرداري در شهرها، بايد شرکت‌هاي خدمات رسان(آب، برق، گاز، تلفن) به شرط تأمين بودجه ملي از دستگاه خود، زيرنظر شهرداري باشند و هزينه‌هاي خود را به گردن شهرداري و مردم نياندازند در اين صورت بهترين راه حل، «مديريت واحد شهري» است.

اکنون به نوعي «مديريت هماهنگ شهري» در تبريز اتفاق افتاده ولي بايد به سمت «مديريت واحد شهري» پيش برويم تا مسائل و مشکلات شهري به درستي مديريت شده و رفعشود.

تسنيم: ارزيابي شما از ترکيب شوراي پنجم چيست؟

عابدزاده: به نظر بنده 13 نفره شدن شوراي پنجم تبريز موجب مي‌شود تا تصميمات خوبي گرفته شود و تصميمات عادلانه گرفته و صادقانه به مردم انعکاس شود. ترکيب آينده هرچه خواهد بود، نتيجه آراي مردم است که مردم آگاه تر شده اند و به عملکرد کانديداها و نه به پوستر و تبليغات راي مي دهند.

گفت‌و‌گو از شاهين بدرحيدري

تسنيم

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.