1395/09/16 - 15 : 22
کد خبر: 14481
افزايش 53 درصدي پروازهاي تاخيردار از فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني تبريز
احرارخبر: پروازهاي تاخيردار از فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني تبريز در نيمه نخست امسال 53 درصد افزايش يافته است.

مطمئنا همه ما روزانه گزارش‌هاي متعددي از تاخير پروازهاي از طريق رسانه جمعي دريافت مي‌کنيم و به‌راحتي از کنار آن رد مي‌شويم، اما وقتي اين تاخيرها را کنار هم قرار مي‌دهيم به ارقام سرسام‌آوري مي‌رسيم که وقت مشتريان اين وسيله حمل و نقل هوايي در سايه اين تاخيرها به هدر رفته است.

30 درصد از پروازهاي شرکت‌هاي هواپيمايي از فرودگاه تبريز با تاخير بيش از 30 دقيقه انجام شد

تنها در فرودگاه بين المللي شهيد مدني تبريز طي 6 ماه نخست امسال از مجموع 3 هزار و 808 پرواز خروجي، يک هزار و 137 پرواز با تاخير بيش از 30 دقيقه انجام شده و به عبارتي 30 درصد پروازهاي شرکت‌هاي هواپيمايي از فرودگاه بين المللي شهيد مدني تبريز در زماني غير از زمان ثبت شده بر روي بليط‌هاي فروخته شده به مشتريان انجام شده است.

اما مجموع زماني که اين تاخيرها بر مشتريان خود تحميل کرده، بيش از 93 هزار دقيقه و اين زمان در مدت مشابه سال قبل نيز 51 هزار دقيقه بوده است، البته اين برآورد زماني صرفا براي تاخيرهاي بالاي 30 دقيقه صورت گرفته که در صورت اضافه شدن اين تاخيرها مطمئنا به آمار و ارقام نجومي خواهيم رسيد.

افزايش 53 درصدي پروازهاي تاخيردار از فرودگاه بين المللي شهيد مدني تبريز

شايد بتوان با استدلال افزايش پروازها، موضوع افزايش حدودا دو برابري زمان تاخير را توجيه کرد، هرچند نگاهي به آمار پروازهاي سال گذشته و امسال نشان مي‌دهد که 2 هزار و 742 پرواز خروجي سال گذشته امسال به رقم 3 هزار و 804 پرواز افزايش يافته و به عبارتي در تعداد پروازهاي خروجي شاهد 28 درصد افزايش بوده‌ايم اما در مقايسه ارقام تعداد پروازهاي که با تاخير صورت گرفته تعداد 606 پرواز خروجي تاخيردار در 6 ماهه اول سال گذشته به يک‌‌هزار و 137 پرواز تاخيردار رسيده که حکايت از افزايش 53 درصدي اين بخش نيز دارد.

با اين اوصاف افزايش 46 درصدي زمان تاخيرها در کنار افزايش 53 درصدي پروازهاي تاخيردار را شايد نتوان با هيچ استدلالي توجيه‌پذير کرد، حال آيا پيشرفت نداشتن که هيچ اما پس رفت در کاري آن هم به ميزان 46 و 53 درصد در کدام استاندارد و معياري مي‌گنجد که ما بايد تاخير پروازهاي شرکت‌‌هاي هواپيمايي را در آن استاندارد سنجيد؟

مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌شرقي در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز در رابطه با تاخيرها اظهار داشت:‌ براساس آمار موجود 50 درصد تاخيرهاي فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني تبريز تاخير در ورود است، به اين معني که تاخيرهاي اتفاق افتاده در ساير فرودگاه‌ها به تبع آن به پروازهاي فرودگاه تبريز منتقل مي‌شود.

مصطفي صفايي افزود: 20 درصد تاخيرها نيز مربوط به شرايط جوي، 20 درصد نقص فني و 10 درصد نيز شامل ساير موارد است.

واکنش مراجع نظارتي به تاخير هواپيماها

وي در پاسخ به خبرنگار فارس در تبريز در رابطه با استاندار تاخيرها گفت: براساس استاندار، پروازهاي فرودگاهي در اصل نبايد تاخير داشته باشد و در موعد برنامه‌ريزي شده نسبت به انجام پرواز اقدام شود.

صفايي درباره اينکه مراجع نظارتي در قبال اين تاخيرها چه واکنشي نشان مي‌دهد و براي کنترل آن از چه ابزارهايي استفاده مي‌کند، تاکيد کرد: سازمان هواپيمايي کشور عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي را به طور مداوم ارزيابي کرده و  با ابزارهاي همچون عدم افزايش پرواز و در معدود مواردي لغو مجوز شرکت‌هاي هواپيمايي نسبت به تاخيرها واکنش نشان مي‌دهد.

اين مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل هوايي با اشاره به توافقاتي و قراردادهاي که براي خريد هواپيما صورت گرفته عنوان داشت: درصورت محقق شدن اين توافقات و ورود هواپيماهاي جديد به شرط اينکه نو باشند و يا حتي عمر کمتر داشتند، مي‌توان شاهد تحول در صنعت حمل و نقل هوايي باشيم.

به نظر مي‌رسد حوزه‌هاي نظارتي بر شرکت‌هاي هواپيمايي نيز با دست‌هاي بسته کار مي‌کنند و مجبور به عدم سختگيري و اعمال قوانين با شرکت‌هاي متخلف در بحث تاخيرها مي‌کند دليل اين عدم سخت‌گيري را نيز مي‌توان در کم بودن ناوگان در بخش هوايي، عمر زياد ناوگان و ... که همگي در تاخيرها نقش داشته و باعث افزايش روز به روز تاخيرها مي‌شود جستجو کرد.

--------------------------

نگارنده: زهرا عبداللهي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 5

  آخرین اخبار
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
  پربازدیدترین اخبار
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.