1395/09/16 - 12 : 23
کد خبر: 14472
پرونده ويژه بازي تراکتورسازي ـ استقلال در ليگ برتر
تفکرات آبي در جدال سرخابي‌ها- استقلال طلبي تراکتورسازان براي رسيدن به صدر جدول
احرارخبر: تيم تراکتورسازي تبريز براي بازپس گرفتن صدر جدول به مصاف تيم استقلال تهران مي‌رود.

در هفته دوازدهم ليگ برتر فوتبال کشور تيم تراکتورسازي تبريز به مصاف استقلال تهران مي‌رود، بازي که تفکرات دو مربي آبي‌ها در اين ديدار سرخابي‌ها خواهد بود.

 

جدال امير قلعه‌نويي سرمربي سابق استقلال تهران با شاگردش علي‌رضا منصوريان مي تواند بر حساسيت اين بازي بيفزايد.

خبرگزاري فارس در تبريز مروري کوتاه به سابقه بازي‌هاي دو تيم در ليگ برتر انداخته است:

نخستين دوره ليگ برتر(81-1380):

بازي رفت: استقلال تهران 4 - تراکتورسازي تبريز صفر

تراکتورسازي بحران‌زده با هدايت محمود ياوري به مصاف استقلالي رفت که با منصور پورحيدري در بهترين شرايط خود قرار داشت. مشکل نيم فصل اول تراکتورسازي عدم گلزني بازيکنان اين تيم بود. شاگردان ياوري در 13 بازي دور رفت فقط يک گل به ثمر رسانده و با شکست دو بر يک مقابل ابومسلم و با 8 باخت و 5 تساوي بدون گل در انتهاي جدول قرار گرفتند.

محمد نوازي، سيروس دين‌محمدي، يدالله اکبري و فرزاد مجيدي زننده گل‌هاي تيم استقلال تهران برابر تراکتورسازي بودند.

اولين دوره ليگ برتر(81-1380):

بازي برگشت: تراکتورسازي تبريز صفر ـ استقلال تهران 1

در نيم فصل دوم شيخ‌لاري جانشين محمود ياوري شد، با وجود شوک مثبت حضور شيخ‌لاري در تيم تراکتورسازي و دو پيروزي مقابل سپاهان اصفهان و ابومسلم مشهد، در روند نتايج تراکتورسازي تغييري حاصل نشد و اين تيم در زمين خود و در حضور تماشاگرانش بازي را با گل فراز فاطمي به استقلال تهران واگذار کرد. تراکتورسازي در نهايت در پايان فصل به ليگ يک سقوط کرد.

نهمين دوره ليگ برتر(89-1388):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز 1 - استقلال تهران 1

غيبت هفت ساله تراکتورسازي در ليگ برتر سبب شده بود که در سابقه بازي‌هاي دو تيم وقفه طولاني پيش افتد.

تراکتورسازي در يکي از شب‌هاي ماه رمضان ميزبان استقلال تهران در ورزشگاه يادگار امام بود. اين نخستين بازي بود که ورزشگاه يادگار امام به صورت کامل پر شده و حضور انبوه تماشاگران حتي بازيکنان و مسئولان تراکتورسازي را نيز غافلگير کرده بود. در اين فصل تراکتورسازي با تماشاگرانش به عنوان پديده فصل معرفي شدند.

ابتدا استقلال با گل فرهاد مجيدي پيش افتاد، اما محمد ابراهيمي در نيمه دوم بازي را به تساوي کشاند. صمد مرفاوي هدايت تيم استقلال را بر عهده داشت و فراز کمالوند نيز مربي تراکتورسازي بود.

نهمين دوره ليگ برتر(89-1388):

بازي برگشت: استقلال تهران 2- تراکتورسازي تبريز 2

بازي تيم‌هاي تراکتورسازي تبريز با استقلال تهران در ورزشگاه آزادي با حضور 100 هزار تماشاگر برگزار شد. براي نخستين بار در تاريخ اين ورزشگاه تعداد تماشاگران تيم مهمان بيشتر بوده و نزديک به 60 هزار نفر منتسب به تراکتورسازي تخمين زده شد.

بعد از اين بازي استقلالي‌ها قانون 10 درصد حق تماشاگران تيم مهمان را مطرح کرده و با توجه به نفوذي هم که در فدراسيون داشتند توانستند اين قانون را به حالت اجرايي فعال کنند. اين در حالي بود که استقلالي‌ها طي سال‌ها بازي در شهرستان‌ها تعداد تماشاگرانش از تيم ميزبان بيشتر بوده و هيچگاه نيز بحث 10 درصد در ميان نبوده است.

هنوز ثانيه‌هايي از بازي نگذشته بود که مهرداد پولادي با شوتي از فاصله 40 متري دروازه وحيد طالب‌لو را گشود. استقلالي‌ها که در شوک اين گل فرو رفته بودند به سختي توسط فرهاد مجيدي بازي را به تساوي کشاندند. نيمه دوم نيز حنيف عمران‌زاده براي استقلال و مصطفي اکرامي براي تراکتورسازي گلزني کردند تا اين بازي با تساوي دو بر دو خاتمه يابد.

مرفاوي و کمالوند همچون بازي رفت سرمربيان دو تيم بودند.

دهمين دوره ليگ برتر(90-1389):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز 1 - استقلال تهران 1

شوت ميلاد ميداوودي در نيمه اول تيم تراکتورسازي و 70 هزار تماشاگرش را به حيرت برد تا بازي در نيمه اول به سود استقلال خاتمه يابد.

در نيمه دوم تراکتورسازي سوار بر بازي بود و با پنالتي جاسم کرار بازي را به تساوي کشاند. جنجالي‌ترين صحنه اين بازي گل صحيح جاسم کرار بود که از سوي کمک داور به اشتباه آفسايد اعلام شد تا استقلال با هدايت پرويز مظلومي از يک شکست حتمي بگريزد.

دهمين دوره ليگ برتر(90-1389):

بازي برگشت: استقلال تهران 1 - تراکتورسازي تبريز 2

شبي که تبريز تا صبح نخوابيد. با وجود محدوديت براي تماشاگران تراکتورسازي، نيمي از ورزشگاه قرمزپوش شده بود. تراکتورسازي در همان دقايق نخست با گل محمد نصرتي از ميزبان پيش افتاد اما در نيمه دوم سيد صالحي گل تساوي را به ثمر رساند.

در دقايق پاياني تراکتورسازي صاحب يک ضربه پشت 18 قدم شد که جاسم کرار توپ را استادانه در کنج دروازه استقلال قرار داد تا تراکتورسازي نخستين پيروزي خود بر استقلال را در تهران جشن بگيرد.

تراکتورسازي پيش از اين بازي دو بار استقلال را در جام‌هاي تخت جمشيد و آزادگان در تبريز شکست داده بود. هدايت تيم استقلال با پرويز مظلومي بود و تراکتورسازي نيز توسط فراز کمالوند رهبري مي‌شد.

يازدهمين دوره ليگ برتر(91-1390):

بازي رفت: استقلال تهران 2 - تراکتورسازي تبريز 3

چند ماه بعد از نخستين پيروزي تراکتورسازي بر استقلال و در آخرين روزهاي تابستان 90 تيم تراکتورسازي دومين پيروزي متوالي مقابل استقلال را در تهران کسب کرده و مردم تبريز يک جشن ديگر در خيابان‌هاي تبريز رقم زدند.

در اين بازي ابتدا فرهاد مجيدي با يک ضربه محکم ميزبان را پيش انداخت اما در ادامه سيدمحسن حسيني با شوت سرکش گل تساوي تراکتورسازي را به ثمر رساند. در ثانيه‌هاي پاياني نيمه نخست آل‌نعمه با ضربه سر گل دوم تراکتور را وارد دروازه استقلال کرد.

در نيمه دوم حسيني مدافع تراکتورسازي به اشتباه گل مرگباري مقابل جباري به ثمر رساند تا اين هافبک خلاق گل تساوي را به ثمر رساند. بازي در دقايق پاياني سپري مي‌شد که فلاويو لوپز با ضربه سر براي سومين بار دروازه مهدي رحمتي را گشود تا تراکتورسازي با هدايت قلعه‌نويي بتواند تيم استقلال پرويز مظلومي را شکست دهد.

يازدهمين دوره ليگ برتر(91-1390):

بازي برگشت: تراکتورسازي صفر- استقلال تهران 2

استقلالي‌ها 10 سال در حسرت پيروزي مقابل تراکتورسازي بودند اما با اشتباه محرز محسن ترکي به پيروزي شيرين در تبريز دست يافتند.

اشتباهات تاثيرگذار محسن ترکي در گرفتن دو پنالتي براي استقلال و اخراج بي‌دليل احسان حاج‌صفي شيرازه تيم ميزبان را به هم ريخت. ترکي يک پنالتي مسلم را زماني که تراکتورسازي تنها با يک گل عقب بود نيز براي تراکتورسازي نگرفت تا جو ورزشگاه کاملا عليه تيم داوري شود. هر دو ضربه پنالتي استقلال را مجتبي جباري به گل اين تيم تبديل کرد.

دو تيم در کورس قهرماني ليگ برتر بودند که با اين نتيجه تراکتورسازي از استقلال عقب افتاده و در نهايت در پايان فصل نيز با اختلاف يک امتياز قهرماني را به استقلال واگذار کرد.

دوازدهمين دوره ليگ برتر(92-1391):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز 2- استقلال تهران صفر

جنگ مدير تراکتورسازي تبريز با سرمربي فصل گذشته تراکتورسازي که هدايت استقلال را بر عهده گرفته بود، سبب شد امير قلعه‌نويي قيد سفر به تبريز را زده و تيمش را به دستياران خود بسپارد.

تراکتورسازي با ارائه يک بازي روان يکي از آسان‌ترين پيروزي‌هاي خود مقابل استقلال را کسب کرده و با دو گل فلاويو لوپز و ميلاد فخرالديني بر استقلال غلبه کرد.

نکته عجيب اين بازي پر نشدن ورزشگاه و حضور تنها 50 هزار تماشاگر در ورزشگاه يادگار امام بود.

دوازدهمين دوره ليگ برتر(92-1391):

بازي برگشت: استقلال تهران1- تراکتورسازي تبريز صفر

بازي تيم‌هاي اول و دوم جدول به سود استقلال خاتمه يافت. مصدوميت خسرو حيدري و اخراج آرش برهاني در همان نيمه اول سودي براي تراکتورسازي نداشت تا شاگردان توني اوليويرا بازي را با گل نکونام به استقلال و قلعه‌نويي واگذار کنند.

اين شکست سرآغاز ناکامي‌هاي دو ماهه تراکتورسازي بود که در نهايت به اخراج توني اوليويرا منجر شد.

سيزدهمين دوره ليگ برتر(93-1392):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز1- استقلال تهران1

در هفته پاياني دور رفت  ليگ برتر فوتبال کشور دو تيم تراکتورسازي و استقلال در تبريز به مصاف هم رفتند. وضعيت جدول به شکلي بود که هر کدام از دو تيم در اين بازي به پيروزي مي‌رسيدند قهرماني نيم فصل را کسب مي‌کردند. در اين بازي و در دقيقه 2 آرش برهاني استقلال را پيش انداخت اما در دقيقه 67 سعيد دقيقي بازي را به تساوي کشاند تا با اين نتيجه پرسپوليس به قهرماني نيم فصل دست يابد.

هدايت تيم تراکتورسازي برعهده مجيد جلالي بود و سرمربي تيم استقلال نيز امير قلعه‌نويي بود.

سيزدهمين دوره ليگ برتر(93-1392):

بازي برگشت: استقلال تهران 1- تراکتورسازي تبريز 3

بازي کاملا تشريفاتي در هفته پاياني براي تراکتورسازي. اما اين بازي براي استقلال تهران اهميت فراواني داشت و آبي‌پوشان اميدهاي اندک خود براي قهرماني را در پيروزي برابر تراکتورسازي و توقف ساير مدعيان مي‌ديدند.

اما تراکتورسازي در يکي از بهترين بازي‌هاي خود در اين فصل با نتيجه 3 بر 1 استقلال را در تهران مغلوب کرد تا تنها از رتبه هفتم به ششم جدول صعود کند. در اين بازي فرشاد احمدزاده، محمد نصرتي و کريم انصاري‌فرد از نقطه پنالتي گل‌هاي تراکتورسازي را به ثمر رسانده و تنها گل استقلال نيز توسط حنيف عمران‌زاده وارد دروازه تيم مهمان شد.

با اين نتيجه تيم استقلال تهران که حتي مدعي قهرماني بود، تا رده پنجم سقوط کرده و حتي نتوانست سهميه حضور در باشگاه‌هاي آسيا را کسب کند.

تيم تراکتورسازي تبريز که با قهرماني در جام حذفي سهميه حضور در باشگاه‌هاي آسيا را کسب کرده بود با پيروزي برابر تيم استقلال تهران 45 امتيازي شده و در مکان ششم جدول به کار خود پايان داد. قلعه‌نويي مربي استقلال و اوليويرا نيز مربي تيم تراکتورسازي در اين بازي بودند.

چهاردهمين دوره ليگ برتر(94-1393):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز 2- استقلال تهران 2

تيم تراکتورسازي که با اقتدار در صدر جدول قرار داشت به مصاف تيم استقلال تهران رفت. پيروزي تراکتورسازي برابر استقلال تهران، اين تيم را يک هفته زودتر قهرمان نيم فصل مي‌کرد و تراکتورسازي با حاشيه امنيت به سراغ تيم‌هاي نفت تهران و فولاد خوزستان مي‌رفت.

بازي در نيمه اول گلي در برنداشت، اما در نيمه دوم آرش برهاني استقلال را پيش انداخت. در ادامه شاهين ثاقبي گل تساوي را به ثمر رسانده و در دقيقه 86 لوسيانو ادينهو گل دوم تراکتورسازي را به ثمر رساند تا سرخپوشان در آستانه يک برد شيرين قرار گيرند.

اما در ثانيه‌هاي پاياني و در دقيقه 95 اميرحسين صادقي گل تساوي را زد تا استقلال از شکست در تبريز فرار کند.

اين نتيجه سرآغاز تزلزل تراکتورسازي در اين رقابت‌ها شد. هر چند تراکتورسازي در ادامه قهرماني نيم فصل را کسب کرد اما در دو بازي بعدي برابر نفت تهران و فولاد خوزستان مغلوب شد تا در سه بازي تنها به يک امتياز اکتفا کند و ادامه همين نتايج تراکتورسازي در دور برگشت به تنزل تا رده ششم و تغييرات در کادر مربيان اين تيم منجر شد و رسول خطيبي جاي خود را به توني اوليويرا داد.

چهاردهمين دوره ليگ برتر(94-1393):

بازي برگشت: استقلال تهران1- تراکتورسازي تبريز4

تراکتورسازي در هفته ماقبل پاياني بايد به مصاف تيم استقلال تهران مي رفت. تساوي تراکتورسازي برابر گسترش فولاد کمي کار اين تيم را براي قهرماني مشکل کرده بود. به همين جهت سرخپوشان تبريزي تنها راه حفظ شانس اول قهرماني خود را پيروزي در تهران برابر استقلال دانسته تا در هفته پاياني با برد برابر نفت تهران قهرمان ليگ برتر فوتبال کشور شوند.

دقيقه 6 سامان نريمان جهان دروازه استقلال را گشود اما در دقيقه 30 اميد ابراهيمي بازي را به تساوي کشاند. در آخرين ثانيه هاي نيمه اول ادينهو گل دوم تراکتورسازي را زد تا نيمه اول به سود شاگردان توني اوليويرا به پايان رسد.

نيمه دوم نيز با برتري تراکتورسازي تبريز همراه بود و سامان نريمان جهان دو گل ديگر براي تراکتورسازي زد تا در اين بازي هت تريک کرده و تراکتورسازي تبريز به قهرماني ليگ برتر نزديک تر شود.

هر چند در هفته پاياني تراکتورسازي برابر نفت تهران به تساوي دو بر دو رسيده و قهرماني تيم تراکتورسازي با وجود شايستگي تمام به دست نيامد.

پانزدهمين دوره ليگ برتر(95-1394):

بازي رفت: تراکتورسازي تبريز صفر – استقلال تهران صفر

تراکتورسازي به فاصله 5 روز بعد از شکست برابر استقلال در جام حذفي، به مصاف تيم استقلال تهران رفت. امير قلعه نويي که در اين بازي هدايت تراکتورسازي را برعهده گرفته بود برابر تيم سابق خود به تساوي صفر بر صفر دست يافت. نتيجه اي که در آن مقطع و شرايط بحراني تيم تراکتورسازي، نتيجه بدي محسوب نمي‌شد.

پانزدهمين دوره ليگ برتر(95-1394):

استقلال تهران 2- تراکتورسازي تبريز 3

ادامه پيروزي تيم تراکتورسازي در هفته‌هاي پاياني برابر استقلال تهران – حکايت تکراري که در دو فصل گذشته نيز اتفاق افتاده بود. تراکتورسازي در تهران برابر استقلال به برتري 3 بر 2 دست يافت، هر چند اين برد تراکتورسازي را تنها به عنوان چهارمي رساند، اما سبب از دست رفتن اميدهاي قهرماني تيم استقلال شد.

در اين بازي ابتدا حاج محمدي استقلال را پيش انداخت، اما در همان نيمه اول سزار از اشتباه رحمتي بازي را به تساوي کشاند. سروش رفيعي پيش از پايان نيمه اول تراکتورسازي را دو بر يک پيش انداخت.

در نيمه دوم شهباززاده گل تساوي اين ديدار را به ثمر رساند، اما نانگ مهاجم تيم تراکتورسازي در اواخر بازي يک گل زيبا به ثمر رساند تا بازي به سود تيم تراکتورسازي به اتمام رسد.

گزارش از فرهاد فرهادپور

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.