1395/09/01 - 4 : 6
کد خبر: 14334
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس:
اختصاص بودجه احياي درياچه اروميه بايد اولويت دولت باشد
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بيان اينکه درياچه اروميه از موضوع فرا منطقه‌اي و ملي خارج و به موضوعي جهاني تبديل شده است، گفت: اختصاص بودجه احياي درياچه اروميه بايد اولويت دولت باشد.

زهرا ساعي  اظهار کرد: بحث درياچه اروميه از جمله برنامه‌ها و اولويت‌هاي دولت يازدهم است که قرار شده در طي برنامه 10 ساله ستاد احياي درياچه اروميه در اين راستا مشغول فعاليت باشد.

وي ادامه داد: در راستاي نجات درياچه اروميه چندين مرحله تعيين شده است که در بخش اول تثبيت درياچه بوده تا وضعيت بحراني و وخيم درياچه را تثبيت کنند که به لطف خداوند اين امر ممکن شد.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اينکه اقداماتي از طرف رياست سازمان محيط زيست انجام گرفته است، افزود: عوامل متعددي باعث شده بود که وضعيت درياچه اروميه بحراني و وخيم شود که از جمله آنها را مي‌توان در مصارف اطراف درياچه اروميه، کمبود بارش‌هاي باراني و برفي عنوان کرد که دست به دست هم دادند و باعث بحراني شدن وضعيت بحراني درياچه شدند.

وي با بيان اينکه بحث تثبيت درياچه اروميه با موفقيت پايان يافته و وارد گام دوم يعني احياي درياچه اروميه شده‌ايم، تصريح کرد: براي احياي درياچه اروميه بايد بودجه‌اي براي احيا باشد و البته اين بدان معنا نيست دولت در اين زمينه توجهي ندارد بلکه اهتمام لازم را در مسائل زيست محيطي و محيط زيستي انجام داده و در اين زمينه در همه نقاط کشور که آسيب ديده و آسيب‌خيز هستند، همت فراواني کرده است.

ساعي اضافه کرد: درياچه اروميه از بحث فرا منطقه‌اي و ملي خارج شده و به يک بحث جهاني تبديل شده است؛ به طوريکه آثار ناشي از اين بحران که ايجاد شده مي‌تواند کل کشورهاي همسايگان و ساير کشورها را تحت تاثير خود قرار دهد.

وي با تأکيد بر اينکه علاوه بر تمام نمايندگان استان، شخصا نيز پيگير اين مساله خواهم بود، خاطرنشان کرد: دولت تدبير و اميد تلاش فراواني در اين زمينه مي‌کند و خود سخنگوي دولت نيز در اين مساله وارد شده است و تلاش فراواني مي‌کند.

اين مسئول افزود: دولت به دليل مسائل متعدد، هزينه‌هاي موجود در کشور و ... با کمبود بودجه مشکلات متعددي داريم ولي در حال کنترل و مديريت بوده که به نحو احسن اين بودجه صرف مسائل اساسي شود و در تخصيص بودجه به حوزه‌‌هاي مختلف از جمله عمراني که به بخش آسيب‌خيز و بحراني مرتبط است اهتمام ويژه‌اي دارد.

وي ابراز کرد: اين مساله را حتما از سخنگوي دولت پيگير خواهم بود تا اين موضوع را بررسي کرده و بتوانند اين اعتبارات را در اختيار ستاد احياي درياچه اروميه قرار دهند و مرحله احيا نيز شروع شود.

ساعي با بيان اينکه در طي جلسات متعددي که با حضور سخنگوي دولت داشتيم، مي‌توان گفت که اعتبارات استان آذربايجان‌شرقي و شمال‌غرب کشور به درستي و مطلوب صورت مي‌گيرد، گفت: براي تمام استان‌ها منطبق بر ظرفيت منطقه و شرايط استان اعتبارات لازم استاني اعطا مي‌شود و تمام استانداران شاهد اين قضيه هستند و در گزارش‌هاي سالانه عملکرد لحاظ شده است.

وي افزود: به عنوان نماينده اين منطقه بررسي‌هاي لازم در راستاي احياي درياچه اروميه را مورد بررسي قرار داده و با نوبخت، سخنگوي دولت در اين راستا گفت‌وگويي خواهم داشته تا علاوه بر يادآوري، تأکيدات لازم در اين زمينه را خواهم داشت تا اين مساله را در اولويت خود قرار دهد.

گزارش فارس حاکي است، اهميت موضوع احياي درياچه اروميه در سال‌هاي گذشته براي مردم آذربايجان و حتي مردم ايران تا آنجا پيش رفت که آقاي حسن روحاني در سفر پيش از برگزاري انتخابات به اروميه در جمع مردم آذربايجان با بيان اين‌که نخواهيم گذاشت درياچه اروميه خشک شود، گفت: "من به شما قول مي‌دهم که اگر بار مسئوليت اجرايي کشور را بر دوش من قرار داديد، در اولين روز دولت، حل مشکل درياچه اروميه در دستور کار قرار خواهد گرفت."

حسن روحاني در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهيد آهن‌دوست اروميه در جواب فرياد هواداران خود مبني بر اينکه درياچه اروميه احيا بايد شود، اظهار کرد: "در مرکز مطالعات استراتژيک مدت‌هاست کارگروه ويژه‌اي براي حل مشکل درياچه اروميه تشکيل شده و اولين بررسي‌ها به ما مي‌گويد اگر خداي ناکرده درياچه اروميه خشک شود، زيست 14 ميليون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌ وقت ريزگردهاي نمک تمام زمين‌هاي کشاورزي کشور را نابود خواهد کرد."

روحاني آن روز به مردم اروميه قول داد که در اولين روز کاري دولت جديد حل مشکل درياچه اروميه را در دستور کار قرار دهد و تاکيد کرد که من به شما قول مي‌دهم در دولت تدبير و اميد، احياي درياچه اروميه جزء اولين برنامه‌هايمان باشد.

روز يکشنبه 27 مرداد ماه سال 92 نخستين جلسه هيئت دولت دولت تدبير و اميد برگزار شد و رئيس جمهور در نخستين روز به وعده داده شده در شعارهاي انتخاباتي خود جامه عمل پوشاند. در اين جلسه که بيش از سه ساعت طول کشيد، بعد از اظهارات روحاني و قرائت منشور اخلاقي دولت، تصميمات و مصوبات مهمي اتخاذ شد که از جمله آنها براي بهبود وضعيت معيشت مردم و نجات درياچه اروميه است.

در اين جلسه، هيئت دولت مصوب کرد که کارگروه نجات درياچه اروميه با مسئوليت وزير نيرو و عضويت وزراي جهاد کشاورزي، کشور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و نماينده معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ايجاد شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 4

  آخرین اخبار
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
  پربازدیدترین اخبار
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.