1395/08/30 - 6 : 16
کد خبر: 14333
انتقاد از عدم تخصيص اعتبار احياي درياچه اروميه/ تشکيل صندوق مردمي احياي درياچه
نايب رئيس فراکسيون احياي درياچه اروميه از عدم تخصيص اعتبار مصوب احياي درياچه اروميه انتقاد کرد و خواستار تشکيل صندوق مردمي براي اين امر شد.

شهاب‌الدين بيمقدار  اظهار داشت: بزرگ‌‌ترين مشکل در احياي درياچه اروميه را اعتبارات مالي اعلام کرد و اظهار داشت: «در ابتداي طرح قرار بود 1700 ميليارد تومان به احياي درياچه اختصاص پيدا کند اما اکنون 300 ميليارد تومان را مصوب کرده‌اند و آن هم به طور کامل دريافت نشده است.»

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس به پيشنهاد اخير خود در مجلس شوراي اسلامي مبني بر اينکه ايجاد صندوق دولتي و مردمي براي احياي درياچه اروميه اشاره کرد و افزود: با طرح ايجاد صندوقي براي جمع آوري کمک‌هاي مردمي از اقصي نقاط جهان مي‌توان به شکل گيري درياچه کمک کرد.

وي اضافه کرد: تشکيل صندوقي با نام احياي درياچه اروميه مقدمه‌اي براي ورود مردم به اين مساله‌اي است؛ زيرا تا مردم در راستاي احياي درياچه اروميه همدل نشوند احياي درياچه اروميه امکان‌پذير نخواهد بود.

بيمقدار گفت: طرح ايجاد صندوق احيا درياچه اروميه در حد پيشنهاد بوده و هنوز تصويب نشده است و اين طرح را نيز شخصا با مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه در ميان گذاشته شده است تا بتوانيم چارچوب اساسي آن را تهيه کنيم.

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين طرحي است که بايد در مجلس شوراي اسلامي با تعيين چگونگي پرداخت و چارچوب‌هاي خود از جمله چند درصد پرداختي براي دولت و چند درصد کمک‌هاي مردمي مشخص شود.

وي بيان کرد: کمک‌هاي مردمي در ظرفيت‌هاي مختلفي مي‌توان صورت گيرد و نبايد از هيچ کدام از ظرفيت‌ها از جمله کمک کارگري غافل شد.

بيمقدار با اشاره به کمک‌هاي جهادي در دوران گذشته توسط مردم در تمام فعاليت‌ها، تصريح کرد: در دوران انقلاب با همدلي مردم در چند روز چندين هزار متر لوله‌کشي آب صورت مي‌گرفت و اصلا نيازي به پرداخت پول نيروي انساني و ... نبود.

وي با بيان اينکه طرح ايجاد صندوق احياي درياچه اروميه با مسئولان احيا درياچه اروميه و نمايندگان مجلس آذربايجان‌غربي نيز مطرح شده است، گفت: نظر مردم نيز در اين امر مهم بوده تا راهي براي احيا درياچه نشان دهند؛ زيرا شايد پرداخت ماهانه 50 هزار تومان براي خيلي از افراد مبلغ زيادي نباشد.

بيمقدار خاطرنشان کرد: احياي درياچه اروميه جز اولويت‌هاي ما بوده و با توجه به اينکه بنده نائب رئيس فراکسيون احياي درياچه اروميه هستم، تمام تلاش خود را براي اين سرمايه طبيعي جهاني خواهم کرد.

نماينده مردم تبريز در مجلس افزود: اتصال دو رودخانه سيمينه‌رود و زرينه‌رود به همراه بارش‌هاي اخير باراني منجر به افزايش 37 سانتي متري ارتفاع درياچه اروميه شده است.

وي تأکيد کرد: بودجه دولتي ضعيف بوده و هزينه‌هاي جاري زياد است به طوريکه نود درصد بودجه صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود ولي با اين حال همه نمايندگان پيگير اين مساله بوده و تمام توان خود را در اين زمينه خواهند گذاشت.

گزارش فارس حاکي است، عيسي کلانتري دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه در روزهاي گذشته اعلام کرد: متاسفانه اکنون که به مرحله احياي درياچه رسيده‌ايم سازمان برنامه و بودجه در عمل به تعهداتش موفق نبوده است.

کلانتري با بيان اينکه امروز عمليات احياي درياچه به لحاظ مالي متوقف شده است، اظهار داشت: وظيفه ستاد احياي درياچه اروميه نشان دادن مسير احياي درياچه است و بايد دولت اهتمام جدي در اين خصوص داشته باشد چرا که در اين خصوص کمبودها را به اطلاع رئيس جمهور ارائه داده‌ايم.

گزارش فارس حاکي است، اهميت موضوع احياي درياچه اروميه در سال‌هاي گذشته براي مردم آذربايجان و حتي مردم ايران تا آنجا پيش رفت که آقاي حسن روحاني در سفر پيش از برگزاري انتخابات به اروميه در جمع مردم آذربايجان با بيان اين‌که نخواهيم گذاشت درياچه اروميه خشک شود، گفت: "من به شما قول مي‌دهم که اگر بار مسئوليت اجرايي کشور را بر دوش من قرار داديد، در اولين روز دولت، حل مشکل درياچه اروميه در دستور کار قرار خواهد گرفت."

حسن روحاني در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهيد آهن‌دوست اروميه در جواب فرياد هواداران خود مبني بر اينکه درياچه اروميه بايد احيا شود، اظهار کرد: در مرکز مطالعات استراتژيک مدت‌هاست کارگروه ويژه‌اي براي حل مشکل درياچه اروميه تشکيل شده و اولين بررسي‌ها به ما مي‌گويد اگر خداي ناکرده درياچه اروميه خشک شود، زيست 14 ميليون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌ وقت ريزگردهاي نمک تمام زمين‌هاي کشاورزي کشور را نابود خواهد کرد.

روحاني آن روز به مردم اروميه قول داد که در اولين روز کاري دولت جديد حل مشکل درياچه اروميه را در دستور کار قرار دهد و تاکيد کرد که من به شما قول مي‌دهم در دولت تدبير و اميد، احياي درياچه اروميه جزء اولين برنامه‌هايمان باشد.

روز يکشنبه 27 مرداد ماه سال 92 نخستين جلسه هيئت دولت دولت تدبير و اميد برگزار شد و رئيس جمهور در نخستين روز به وعده داده شده در شعارهاي انتخاباتي خود جامه عمل پوشاند. در اين جلسه که بيش از سه ساعت طول کشيد، بعد از اظهارات روحاني و قرائت منشور اخلاقي دولت، تصميمات و مصوبات مهمي اتخاذ شد که از جمله آنها براي بهبود وضعيت معيشت مردم و نجات درياچه اروميه است.

در اين جلسه، هيئت دولت مصوب کرد که کارگروه نجات درياچه اروميه با مسئوليت وزير نيرو و عضويت وزراي جهاد کشاورزي، کشور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و نماينده معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ايجاد شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
پنج نامگذاري جديد در معابر و اماکن عمومي شهر تبريز
  پربازدیدترین اخبار
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
سيد ابراهيم رئيسي و هيات همراه شهيد شدند
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.