1395/08/23 - 5 : 38
کد خبر: 14266
توضيحات بنياد خيريه مصلي در خصوص ساخت پارکينگ در اطراف ارک عليشاه
مديرعامل بنياد خيريه مصلي حضرت امام خميني (ره) تبريز با نوشتن نامه‌اي خطاب به محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، در خصوص ساخت پارکينگ در اطراف ارک عليشاه توضيحاتي ارايه داد.

، در متن نامه حجت الاسلام محمدي آمده است:

 احتراماً عطف به نامه مورخ 15/8/95 مديرعامل محترم انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تبريز مبني بر نگراني اهالي و فرهيختگان و دوستداران ميراث فرهنگي تبريز در خصوص عرصه خانه فتح اله يف و مسجد عليشاه (ارک تبريز)، به استحضار مي‌رساند، باتوجه به اسناد موجود، حضرت آيت اله ملکوتي (ره) بعد از انتصاب به عنوان نماينده وقت ولي فقيه در آذربايجان و امام جمعه تبريز از سوي حضرت امام خميني (ره)، در نخستين اقدام جدي براي انتخاب مکاني دائمي به عنوان مصلي، با آگاهي از سابقه تاريخي مسجد جامع عليشاه گيلاني، اين مسجد را به عنوان محلي براي مصلي بزرگ انتخاب نمودند.

بنا به استناد آيت اله ملکوتي (ره) در کتاب «مسجد مسجد شد» کعبه مشرفه پنج بار تجدد بناء، مسجد الحرام 19 بار نوسازي و مسجد حضرت رسول (ص) 14 بار بازسازي و مرمت شده است و همين موارد بهترين دليل براي احداث مصلي در اين مکان مي‌تواند باشد، بدين ترتيب احداث مصلي اعظم امام خميني (ره) تبريز و به تعبيري احياء و ساماندهي مسجد جامع عليشاه آغاز شد و برادران جهاد سازندگي دست بکار شدند و در اندک زمان، اين مکان مقدس را از آن وضع نکبت بار و ننگين بدر آورند و از لوث زباله و اشغال تطهير کنند.

هم اکنون نيز در راستاي عمليات اجرايي ساخت و تکميل پروژه مصلي تبريز مواردي جهت شفاف سازي آن مقام محترم ارائه مي گردد.

1.احداث پارکينگ زيرزميني با تشکيل جلسات مختلف کارشناسان و عوامل ذيربط با لحاظ حفظ حريم قانوني از آثار تاريخي در حال اجراست.

2. لزوم احداث پارکينگ زيرزميني جهت تحقق اهداف ذيل ضروري مي باشد.

الف. ارائه خدمات بهتر براي نمازگزاران، گردشگران و ميهمانان خارجي

ب. جلوگيري از پارک خودرو در معابر اطراف و انسداد خيابان‌هاي مجاور 

ج. توسعه و محوطه سازي و احداث تفرجگاه در محوطه پيرامون ارک تبريز

3. با احداث پارکينگ و توسعه محوطه کناري ارک تبريز مي توان اين محوطه در برگزاري مراسم گوناگون همانند مراسمات يوم الله نماز جمعه، نماز اعياد فطر و قربان و پذيرايي از مدعوين مومن و انقلابي بهره‌مند گرديد.

در خاتمه با تبيين اقدامات مصلي حضرت امام خميني (ره) تبريز، وجدان‌هاي بيدار را به قضاوت دعوت مي‌نماييم.

الف. مجموعه مصلي بزرگ امام خميني (ره) تبريز، مجموعه‌اي چند عملکردي و دربر گيرنده فعاليت‌هاي سياسي، عادي، فرهنگي، اقتصادي، رفاهي، خدماتي و هنري است، فلذا بدين منظور اين مجموعه عظيم جهت انجام  فعاليت‌هاي خود، اصلي ترين و وسيع ترين بخش هاي مجموعه را به فضاهاي مذهبي (فضاهاي برگزاري آئين‌ها و مراسم عبادي، به خصوص برپايي نماز جماعات) اختصاص داده است که اين فضاها متشکل از شبستان ها و فضاهاي جانبي آن هاست.

بخش ديگر اين مجموعه، فضاهاي فرهنگي – هنري است که متشکل از آمفي تئاتر و کتابخانه است و در طبقه زيرزمين دوم طراحي گرديده است. تالار همايش هاي اين مجموعه عظيم که براي کارکردهاي مختلف و چند منظوره طراحي شده، پذيراي بيشترين مراجعان همزمان، پس از شبستان هاست.

تالار اجتماعات از سه بخش فضاهاي انتظار عمومي، اختصاصي و خدمات آن ها، سالن نمايش عمومي و اختصاصي و صحنه تشکيل گرديده است. اين تالار بر اساس بزرگترين استانداردها (به ازاي هر نفر 1.20 متر مربع) بالغ بر هزارنفر گنجايش داشته و تمامي نکات فني از قبيل زاويه و شعاع هاي ديد، شيب کف تالار، ارتفاع صحنه، فواصل صندلي ها، تعداد و محل خروجي ها، مکان پروژکتورها، زاويه پروژکسيون با پرده نمايش و ... بر اساس عملکردهاي گوناگون تالار رعايت گرديده است.

کتابخانه مجموعه مصلي در جوار تالار اجتماعات قرار گرفته است. کتابخانه هم اکنون با بيش از 12 هزار عضو ثابت ظرفيت پذيرش همزمان 1500 نفر از خواهران و برادران علاقه مند به تحقيق و پژوهش را دارد و امکانات کتابخانه مي‌توان به تالار کتاب، تالار مرجع، بخش نشريات، بخش تحقيقات رايانه اي، قرائتخانه، اينترنت پرسرعت، بخش پژوهشگران، بخش کودک و نوجوان و ... اشاره نمود.

کتابخانه مصلي بزرگ تبريز از لحاظ روشنايي، استفاده از هنرهاي اسلامي در آرايش و تجهيز داخلي به گونه‌اي طراحي شده است که همانند مجموعه مصلي موجب آرامش روحي و رواني مطالعه کنندگان کتابخانه شود.

در خاتمه گلايه مندي خويش را از عدم توجه به اقدامات وسيع فرهنگي، مصلي حضرت امام خميني (ره) تبريز که به حتم مورد رضايت خدا بوده، اعلام نموده و وجدان هاي بيدار را به قضاوت دعوت مي‌نماييم.

توفيقات شما را در ظل توجهات حضرت ولي عصر (عج) و در سايه سار مقام معظم رهبري (مد ظله) از درگاه خداوند متعال مسئلت مي نماييم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 7

  آخرین اخبار
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
  پربازدیدترین اخبار
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.