1395/07/19 - 8 : 33
کد خبر: 14022
کام تلخ باغداران بنابي از قيمت پايين انگور/ انگورکاران رغبتي به برداشت محصول توليدي ندارند!
شهد شيرين انگور حاصل از تاکستان‌هاي آذربايجان به ويژه شهرستان‌هاي بناب و ملکان، زبانزد خاص و عام است. اما امسال برخلاف سال‌هاي پيشين باغداران بنابي رغبت چنداني براي برداشت اين ميوه بهشتي ندارند.

شهرستان بناب يکي از قطب‌هاي اصلي توليد انگور در کشور محسوب مي‌شود ولي در چند سال اخير ورود دلالان به اين عرصه باعث شده تا باغداران سود چنداني از توليد محصول انگور نداشته باشند.

نتيجه تلاش 6 ماهه باغداران انگور براي توليد و فروش محصول حدود يک هزار تومان است و قيمت فعلي انگور کفاف هزينه هاي آبياري و توليد محصول را نمي‌دهد.

انگور يکي از محصولات مهم بناب بوده و درآمد اکثر جمعيت اين شهرستان وابسته به آن است. به همين خاطر باغداران به ناچار مجبورند محصول را با قيمت پايين و مشخص شده از طرف عده‌اي به فروش رسانند تا هزينه‌هاي آب و کارگر و زمين را پرداخت کنند.

اما اين در حالي است که تعدادي از باغداران اين شهرستان به علت پايين بودن قيمت انگور رغبتي به برداشت محصول توليدي ندارند و محصول همچنان در تاکستان‌ها مانده است.

جمعي از تاکداران منطقه خواستار اقدامات مسؤولان جهاد کشاورزي در تثبيت قيمت اين محصول در بازار شدند و اظهار کردند با توجه به هزينه هاي بالاي نگهداري، کارگر، کود، سم و آبياري تاکستان‌هاي انگور توليد اين محصول با ارزش با قيمت فعلي مقرون به صرفه نيست.

هم‌اکنون علاوه بر بيش از 70 درصد محصول انگور توليدي شهرستان و سهم عمده‌اي از انگور توليدي شهرستان‌هاي استان‌هاي همجوار، در باراندازهاي انگور منطقه و 17 واحد فرآوري خشکبار اين شهرستان بعد از تبديل به کشمش و بسته‌بندي به خارج از کشور صادر مي‌شود.

 

 

واسطه‌ها کام انگورکاران بنابي را تلخ کرده‌اند

مدير جهاد کشاورزي بناب از برداشت بيش از 75 هزار تن انگور از تاکستان‌هاي اين شهرستان خبر داد.

جعفر صادقي به خبرنگار فارس در بناب گفت: يکي از محصولات عمده باغي شهرستان بناب انگور است و اين محصول 5 هزار هکتار از باغات منطقه را به خود اختصاص داده است و امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته علاوه بر محصول توليدي منطقه که بيش از 75 هزار تن با متوسط عملکرد 15 تن در هر هکتار است، از ساير استان‌هاي همجوار نيز اين محصول خريداري شده و در بارگاه‌هاي بهداشتي فرآوري انگور تحت نظارت کارشناسان مديريت به لحاظ استفاده از سموم مجاز در مبارزه با آفات و بيماري‌ها، استفاده از انواع کربنات سديم و کربنات پتاسيم خوراکي در فرآوري انگور و توليد کشمش از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي ترويجي و توزيع اطلاعيه‌هاي فني در راستاي جلوگيري از عدم استفاده از سموم غيرمجاز در خصوص حساسيت بازار جهاني نسبت به موضوع باقي ماندن سموم و فلزات سنگين روي محصول و همچنين رعايت موارد استاندارد و مورد تأييد سازمان‌هاي ذي‌ربط براي تيزآب انگور برگزار شد تا در خريد کشمش مشکلاتي متوجه بهره‌برداران نباشد.

وي افزود: اميد است مسؤولان از اين صنعت که موجبات اشتغال و امرار معاش قشر زيادي از مردم منطقه را فراهم کرده است حمايت جدي به عمل آورند تا دغدغه اصلي باغداران و تاکداران منطقه که عدم تعادل قيمت تمام شده محصول و بازار فروش است مرتفع شود و در اين ميان سود حاصل از تلاش اين قشر زحمتکش به جيب واسطه‌ها نرود.

به هر حال، از آنجايي که تحقق استقلال اقتصادي با دستان زحمتکش کشاورزان زحمتکش محقق مي‌شود، بايد زمينه لازم براي فروش بي‌واسطه محصولات کشاورزي توسط دولت‌مردان هموار شود.

با اين وضعيت، باغداران بنابي به دليل پايين بودن قيمت انگور در بازار و بالا بودن هزينه تمام شده ترجيح مي‌دهند محصولات توليدي خود را به کشمش تبديل کرده و با اين قيمت محصول خود را به بازار ندهند.

از طرفي شهرستان بناب داراي 750 بارانداز انگور براي فرآوري و تبديل آن به انواع کشمش است و صاحبان اين باراندازها علاوه بر محصول توليدي خود انگور شهرهاي شيراز، تاکستان، اروميه، ملکان و ساير شهرها را خريداري و در باراندازها فرآوري مي‌کنند اما به دليل پايين بودن قيمت انگور کشاورزان منطقه حاضر به فروش محصول خود نبوده و باراندازهاي منطقه فعلاً در حالت نيمه تعطيل قرار دارند.

اين در حالي است که همه ساله در فصل برداشت انگور حدود 10 هزار نفر به صورت فصلي در باراندازهاي منطقه مشغول به کار مي‌شوند.

شهرستان بناب بالغ بر 20 واحد سبزه پاک‌کني و بسته‌بندي کشمش فعاليت دارد که محصولات خشکبار و کشمش را پس از فرآوري بسته‌بندي کرده و به خارج از کشور صادر مي‌کنند.

شهرستان 140 هزار نفري بناب در جنوب مرکز استان آذربايجان‌شرقي واقع شده و سال گذشته با صادرات بيش از 38 هزار تن انواع محصولات به خارج از کشور رتبه اول استان را در امر صادرات به خود اختصاص داده بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.