1395/07/04 - 5 : 53
کد خبر: 13944
ميزباني تبريز 2018 نگاه جديد ملي مي‌طلبد
احرارخبر: مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با تاکيد بر اينکه ميزباني تبريز 2018 نگاه جديد ملي مي‌طلبد، اظهار کرد: 30 درصد از موضوعات موردنياز براي تبريز 2018 سخت افزاري بوده و 70 درصد از آن نيز مربوط به کارهاي نرم افزاري شامل کارهاي فرهنگي، اجتماعي و... است.

مرتضي آبدار در نشستي با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهاني گردشگري و ستاد اجرايي خدمات سفر، با اشاره به اينکه شعار جهاني ما "گردشگري براي همه و همه براي گردشگري است" اظهارکرد: ويژه برنامه گرامي‌داشت روز جهاني گردشگري در تاريخ ششم مهر ماه در تالار پتروشيمي تبريز برگزار مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه استان ما در خصوص مباحث زيرساختي با کمبودهايي مواجه است، اضافه کرد: به مدت دو سال است که در استان يک سري سياست‌هاي تشويقي سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي جاذبه‌هاي گردشگري انجام مي‌‌گيرد.

وي ادامه داد: در بخش توسعه‌ي هتل‌ها نيز تعداد شش هتل پنج ستاره داراي مجوز بوده و مجوز پنج هتل چهار ستاره نيز صادر خواهد شد و همچنين تعداد 9 هتل سه ستاره و هفت هتل دو ستاره نيز در استان در حال فعاليت مي‎باشد و گروه‌هايي از کشورهاي آلمان و ايتاليا نيز در زمينه احداث هتل براي سال 2018 اعلام آمادگي کرده‌اند.

آبدار در خصوص برنامه‌هاي اداره کل ميراث فرهنگي در راستاي تبريز 2018 نيز بيان کرد: اگر در سطح شهر مکان‌هاي براي ايجاد هتل آپارتمان فراهم باشد در اين راستا ما اعلام آمادگي کرده و استقبال مي‌کنيم که در همين خصوص نيز شش مورد خانه‌ي قديمي را به شرکت مربوطه معرفي کرده‌ايم تا به هتل-آپارتمان تبديل شوند.

وي خاطرنشان کرد: 10 مورد از خانه‌هاي تاريخي را نيز به شهرداري معرفي کرده‌ايم تا مورد تمليک واقع شده و به مرحله‌ي کاربري برسند و همچنين در تاريخ 11 و 12 مهر ماه نيز همايش سرمايه‌گذاران خارجي در تهران برگزار مي‌شود که استان ما نيز غرفه خواهد داشت.

وي با اشاره به اينکه آذربايجان‌شرقي در سال اقتصاد مقاومتي به عنوان استان پايلوت انتخاب شده است، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي استان در اين خصوص و به منظور اشتغال‌زايي در حوزه‌ي صنايع دستي برنامه‌هايي دارد که به سه بخش "آموزش صنايع دستي، برندسازي صنايع دستي و فرهنگ سازي" تقسيم مي‌شوند.

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در اين راستا تاکيد کرد: ما به منظور ارائه‌ي آموزش‌هاي لازم در حوزه‌ي صنايع دستي، قراردادي با سازمان فني و حرفه‌اي برقرار کرده‌ايم.

وي گفت: روز چهارشنبه نيز بازار صنايع دستي به همت شهرداري و ميراث فرهنگي استان افتتاح مي‌شود و همچنين در راستاي ايجاد شهرک صنايع دستي نيز ما در تلاش براي تحقق آن هستيم و همچنين سازمان ميراث فرهنگي استان در خصوص مسجد کبود، بازار تبريز، دانشگاه ربع رشيدي و ميدان سعدآباد احساس وظيفه کرده و برنامه‌هايي دارد.

وي در خصوص آماده‌سازي بازار بزرگ تبريز، براي ميزباني 2108 و با تاکيد بر اينکه طي ده سال اخير توجه ميراث فرهنگي و مسئولان ارشد استان به حوزه‌ي ميراث فرهنگي بسيار دقيق بوده است، ادامه داد: در تلاش هستيم تا زمان فرارسيدن اين ميزباني بزرگ، فرآيند کف‌سازي و مرمت اساسي بازار تبريز انجام شود.

آبدار با اشاره به تفاهم‌نامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي استان با دانشگاه هنر نيز تاکيد کرد: ما در تلاش براي استفاده از پتانسيل‌هاي علمي در زمينه ميراث فرهنگي هستيم و همچنين گروه‌هايي نيز از کشورهاي اسپانيا و ايتاليا براي مقاوم سازي ابنيه تاريخي در مقابل زلزله اعلام آمادگي کرده‌اند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر گرانفروشي برخي هتل‌ها، بيان کرد: تمامي هتل‌هاي موجود در کشور موظف هستند که از قانون هتل‌هاي ايران، پيروي کرده و با هرگونه تخطي در اين خصوص نيز برخورد خواهد شد.

وي در خصوص احياي خانه‌هاي قديمي نيز گفت: ما با همکاري شهرداري تبريز در تلاش براي ايجاد شرايطي هستيم تا رغبت سرمايه‌گذاران را در زمينه‌ي خريد خانه‌هاي قديمي افزايش دهيم، تا اين ابنيه مورد بازسازي قرار گرفته و به کاربري مناسب برسند.

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گفت: 255 مورد خانه تاريخي نيز که ثبت تاريخي شده‌اند، شناسايي شده و تا دو ماه آينده نتيجه‌‌ي مرمت آن اعلام خواهد شد.

وي بيان کرد: در تلاش هستيم تا مسجد کريمخان را نيز مورد مرمت قرار داده و همچنين مسجد کبود نيز در روزهاي آينده به عنوان مجموعه فرهنگي براي جهان اسلام آماده بهره‌برداري شده و فعاليت‌هاي فرهنگي مختلفي در آن انجام خواهد گرفت.

وي اضافه کرد: ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران نيز شروع شده و تعداد 100 مورد روستاي هدف گردشگري نيز انتخاب شده‌اند که تاکنون 35 مورد آن تصويب شده و اقدامات لازم در اين روستاها انجام گرفته است.

آبدار در خصوص بوم‌گردي نيز يادآور شد: ما در استان تورهاي تخصصي بوم گردي نداشته و نياز است که در اين خصوص توجه ويژه‌اي شود، چرا که يکي از برنامه‌هاي اساسي ما ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري است.

وي گفت: يک سرمايه‌گذار در راستاي حفاظت از روستاي گلبرف اعلام آمادگي کرده و همچنين در راستاي ارائه‌ي آموزش‌هاي موثر و قابل استفاده در حوزه‌ي ميراث فرهنگي نيز اقداماتي انجام شده و طي يک ماه آينده اجرايي خواهند شد.

آبدار با اشاره به اينکه هر گردشگر با خود مبلغ هزار و 200 دلار پول به استان ما مي‌آورد، ادامه داد: گردشگري امروز به عنوان يک صنعت مطرح است که به تبع آن 9 شغل نيز ايجاد مي‌شود، از اين رو تمامي افراد موجود در جامعه از آن سهم مي‌برند.

وي در خصوص موزه‌ي فرش نيز يادآور شد: تاکنون 64درصد عمليات آن انجام شده است و همچنين 115 مورد سرويس بهداشتي در سطح استان وجود دارد که 95 درصد آن در حال بهره برداري بوده و پنج درصد آن نيز امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.

"فرشاد رستمي" جانشين معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان نيز در اين نشست اظهار کرد: طبق آمار کميته آمار و اطلاعات در سه ماهه‌ي تابستان سال‌جاري بيش از يک ميليون و 500 نفر از مراکز اقامتي، هتل‎ها، هتل آپارتمان‌ها و... استفاده کرده‌اند.

وي ادامه داد: طبق بررسي‌هايي که از مراکز اقامتي در طول تابستان انجام شده است، به 72 مرکز پذيرايي تذکراتي داده شده بود تا نواقص خود را جبران کنند، که برخي از آن‌ها خدمات خود را تکميل کردند و همچنين در همين راستا سه مورد از دفاتر مسافرتي و دو مورد از دفاتر خدماتي نيز تعليق شدند.

وي با تاکيد بر اينکه آمار شکايات نسبت به سال گذشته 20درصد کاهش داشته است، يادآور شد: از 10 مرکز اقامتي، 13 مرکز مسافرتي و هفت مرکر پذيرايي نيز که تمامي نکات را رعايت کرده‌ بودند، تجليل شد.

رستمي با اشاره به افزايش شش درصدي بازديد گردشگران از استان، نسبت به سال گذشته، تاکيد کرد: بيشترين آمار بازديد مربوط به کليساي سنت استپانوس بوده و در رتبه‌هاي بعدي نيز موزه‌ي آذربايجان و رصدخانه‌ي مراغه بيشترين آمار بازديد را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتني است؛ نشست خبري مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهاني گردشگري و ستاد اجرايي خدمات سفر، در هتل گسترش تبريز با حضور جمعي از اهالي رسانه برگزار شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.