1395/05/31 - 19 : 36
کد خبر: 13757
مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي:
خطر زلزله آذربايجان شرقي را تهديد مي‌کند
مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه هنوز اهر به ويژه ارسباران، تبريز و ساير شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي در معرض خطر زلزله قرار دارند، گفت: پيشنهاد مي‌کنيم که هر ساله همايش ملي در قالب درس‌هايي از زلزله ارسباران در اهر برگزار شود.

منوچهر شيباني‌اصل در نشست خبري با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر اظهار داشت: سازمان نظام مهندسي ساختمان آذربايجان شرقي خوشبختانه در خصوص اجراي قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان به ويژه در آموزش و باز آموزي‌هاي حرفه‌اي گام‌هاي موثري برداشته‌اند و اميدواريم تلاش‌هاي اين سازمان در راستاي انجام وظايف کنترل ساختمان تداوم يابد.

وي با اشاره به اينکه سال گذشته اقدامات موثري در نظام مهندسي بلکه فراتر از وظايف سازمان نظام مهندسي در سطح ملي صورت گرفته است، ادامه داد: يکي از مهترين اين بخش‌ها مي‌توان اجراي آيين نامه کنترل نظام مهندسي ساختمان اشاره کرد و يکي ديگر از اقدامات ديگر که براي اولين بار در کشور به وقوع پيوسته تصويب نظام نامه رفتار حرفه‌اي اخلاقي مهندسان ساختمان بود، در آيين‌نامه اجرايي قانون که اصلاح شده بود مقرر شد تا وزارت راه و شهرسازي اين نظام نامه را تدوين کند.

مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي بابيان اينکه نظام نامه رفتار حرفه‌اي اخلاقي مهندسان ساختمان داراي سلسله اخلاقي است، گفت: از مهندسان انتظار داريم تا با رعايت و اجراي نظام نامه رفتار حرفه‌اي اخلاقي شاهد تحولي در نظام مهندسي ساختمان و ارتقاء کيفيت ساخت و ساز به تبع ارائه خدمات حرفه‌اي مهندسان ساختمان باشيم.

شيباني‌اصل ارتقاء کيفيت ساخت و ساز و ارائه خدمات حرفه‌اي يکي از عوامل اعتماد بين مردم و مهندسان ساختمان دانست، افزود: تأثير اخلاق حرفه‌اي بيشتر از هرگونه تاثيرات بيروني ديگر بوده و نظام نامه اخلاق حرفه‌اي با توجه به مصوبه هيئت وزيران با چارچوب‌هاي انتظامي حمايت مي‌شود و عدم رعايت آن در واقع تخلف محسوب شده و در شوراي انتظامي نظام مهندسي قابل رسيدگي و صدور حکم انتظامي است.

رئيس دفتر امور مقررات ملي ساختمان ايران در روال آيين نامه کنترل ساختمان را يکي از اقدامات مؤثر نظام مهندسي عنوان کرد و بيان داشت: انتظار است تا اين آيين نامه تا حدودي جاي خالي قانون کنترل ساختمان را پر کند در حالي که اغلب کشورها از يکصد سال قبل داراي قانون کنترل ساختمان هستند که تأثير قابل توجهي در ارتقاء کنترل ساخت و سازها را در اين کشورها داشته ولي متاسفانه در ايران قانون جامعي به اين صورت وجود ندارد اما دستوراتي که وجود دارد به صورت غيرسيستمي و غيرهمگن است.

وي گفت: در حال حاضر کنترل ساخت و ساز ساختماني در کشور براي تصويب نهايي به صورت آيين‌نامه‌اي به هيئت وزيران ارسال مي‌شود و اميدواريم در آينده فرصتي يابيم تا به صورت لايحه قانوني به هيئت دولت ارائه کنيم.

مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي تصريح کرد: برخي‌ها در برابر آيين نامه کنترل ساختمان عکس‌العمل‌هاي تندي از خود نشان داده و مخالف کردند ناشي از عدم شناخت کافي آنها بود در واقع تدوين اين پيش نويس بر اساس مطالعات سنگين شامل سيستم‌هاي کنترل ساختمان در کشورهاي پيشرفته و همطراز با ايران، مطالعات قوانين جاري مؤثر در امر ساختمان در سطح کشور و همچنين استفاده از تجربيات قانون و آيين نامه‌هاي جاري به خصوص اجراي مبحث دوم مقررات ملي ساختمان بوده که انجام شده است.

شيباني‌اصل با تاکيد بر اينکه مبحث دوم مقررات ملي ساختمان که از سال 83 مصوب شده ولي متاسفانه در هيچ يک از استان‌هاي کشور به صورت کامل و جامع اجرايي نشده اما اغلب در قالب پراکنده و روش‌هاي متنوع عملياتي شده است، اظهار کرد: چنين بازخورد اجرايي از مجموعه تصويب شده نشان‌گر شکست اين مجموعه بوده و قابليت اجرا ندارد بلکه بايستي بازنگري شود.

وي با اشاره به برگزاري انتخابات هيئت مديره سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها گفت: اعطاي اعتبارنامه هيئت مديره نظام کارداني در مورد نظام کارداني تأخير 4 ساله‌اي داشتيم که توانستيم به روال سابق هدايت کنيم و خوشبختانه انتخابات شوراي مرکزي نظام کارداني کشور نيز انجام شده و شروع به کار کردند، انتخابات سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان هم سال گذشته صورت گرفت و تمام تلاشمان اين بود که مواضين قانون که در گذشته مورد اغماض قرار گرفته بود اکنون به صورت کامل اجرايي شود.

رئيس دفتر امور مقررات ملي ساختمان ايران بابيان اينکه مهرماه زماني است که از آغاز به فعاليت هفتمين دوره انتخابات نظام مهندسي ساختمان استان‌ها سپري مي‌شود، ادامه داد: به زودي با نظر وزير راه و شهرسازي و طبق آيين نامه اجرايي اعضاي شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان براي دوره جديد معرفي مي‌شوند.

مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران حاضر با تاکيد بر اينکه در جريان زلزله سال 91 اهر، ورزقان و هريس علاوه بر تيم‌هاي نظام مهندسي آذربايجان شرقي بلکه از ساير استان‌ها نيز تيم‌هاي مطالعاتي و فني به مناطق زلزله ارسباران اعزام شده بودند، گفت: از اين نوع زلزله‌ها در مباحث علمي و حرفه‌اي درس آموزي مي‌کنيم و پيشنهاد ما اين است که هر ساله همايش ملي در قالب درس‌هايي از زلزله ارسباران در اهر برگزار شود تا هم ياد و خاطره جانباختگان گرامي داشته شود و هم يافته‌هاي جديد در اين همايش ملي مطرح شود.

شيباني با اشاره به اينکه هنوز شهرستان اهر به ويژه منطقه ارسباران، تبريز و ساير شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي در معرض خطر زلزله قرار دارند، افزود: شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي بر روي کمربند زمين لرزه قرار گرفته‌اند که حتي شايد در بحث زلزله‌ها در معرض زمين لرزه‌هاي شديدي نيز قرار گيرند در حالي که در دانش و فناوري‌هاي نوين دنيا، زلزله حادثه نيست بلکه ساخت و سازهاي نامناسب باعث جانباختن انسان‌ها در زلزله مي‌شود.

وي با بيان اينکه يکي از وظيفه رسانه‌ها را تبيين آسيب‌ها و تهديدهاي ساخت و ساز در حاشيه شهرهاست، گفت: حدود 50 درصد حوادث کار در حوزه ساختمان بوده و 50 درصد ديگر شامل همه حوزه‌ها مي‌شود و برخي از آمار حوادث در پرونده‌هاي دادگستري‌ها ثبت نمي‌شود و براي کاهش اين آمار حوادث نيازمند آگاهي دو طرفه است.

مديرکل تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي تاکيد کرد: متاسفانه در ايران در بحث ايمني سهل و ساده برخورد مي‌شود و ايمني جدي گرفته نمي‌شود و همين عدم توجه مشکل اصلي در کشور بوده و نيازمند آگاهي رساني گسترده هستيم.

شيباني‌اصل ظهار داشت: ايمني ساختمان‌ها از دو جهت از جمله ايمني در حين ساخت قابل توجه بوده که نياز داريم تا ايمني به طور صد درصد افزايش يابد به طوري که وزارت راه و شهرسازي وظيفه قانوني در ايمني حين ساخت و ساز ندارد و اين وظيفه بر دوش 17 سازمان و نهاد گذاشته شده در حالي که در ايمني ساخت و سازها ضعف‌هايي داريم که بايد آنها را برطرف کنيم و تحقق آن هم بر سايه همکاري تنگاتنگ دستگاه‌هاي مرتبط است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 8

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.