1395/04/26 - 8 : 42
کد خبر: 13504
واکنش هاي جهاني به کودتاي ترکيه
لزوم احترام به دولت منتخب آنکارا
احرار: رهبران جهان هر يک در پيام هاي جداگانه که مضمون واحدي داشت در واکنش به کودتاي نظامي عليه «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه، خواهان احترام به نهادهاي دموکراتيک اين کشور عضو ناتو شدند.

به گزارشاحرار به نقل از فرانس پرس، ايالات متحده آمريکا، روسيه، ناتو و اتحاديه اروپا همه به طور مشترک از لزوم برقراري ثبات در ترکيه سخن گفتند. در عين حال، «باراک اوباما» رئيس جمهوري آمريکا از همه طرفين دخيل در بحران ترکيه خواست تا از دولت منتخب اردوغان دفاع کنند.

وي همچنين در تماس با «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا اوضاع کنوني ترکيه را به دقت مورد بررسي قرار داد. در پايان اين مکالمه، دو طرف خواستار خويشتنداري طرفين و پرهيز از خشونت و خونريزي شدند.

«بان کي مون» دبير کل سازمان ملل متحد نيز ضمن محکوم کردن کودتاي نظامي ترکيه، خواهان پيروي طرفين درگيري از قوانين مدني شد.

به گفته وي، دخالت نظامي در امور داخلي هر دولتي غير قابل پذيرش است.

«دونالد تاسک» و «ژان کلود يونکر» روساي اتحاديه اروپا نيز با اعلام حمايت از دولت اردوغان خواهان بازگشت هر چه سريعتر اوضاع به حالت عادي شدند.

اين دو در بيانيه اي مشترک به همراه «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از ترکيه به عنوان شريکي کليدي براي اتحاديه ياد و حمايت خود را از دولت منتخب، نهادهاي دموکراتيک و قوانين اين کشور اعلام کردند.  

«ديميتري پسکوف» سخنگوي کاخ کرملين نيز با ابراز تاسف عميق از شرايط حاکم بر ترکيه اعلام کرد که وزارت امور خارجه و سرويس هاي امنيتي روسيه «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري اين کشور را با شرح جزئيات در جريان تحولات ترکيه قرار مي دهند.

«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه نيز پيشتر از طرفين درگير در ترکيه خواسته بود تا از خونريزي پرهيز کرده و مشکلات کشور را با پيروي از قانون اساسي حل و فصل کنند.

قرار است وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا که ساعتي پيش در «اولان باتور» مغولستان با حضور موگريني جلسه اي اضطراري برگزار کردند، بار ديگر در روز دوشنبه در بروکسل و اين بار با حضور کري، وزير امور خارجه آمريکا، براي بررسي کودتاي نظامي ترکيه، تشکيل جلسه دهند.

«ينس استولتنبرگ» دبير کل ناتو نيز با ترغيب طرفين درگيري به حفظ خويشتنداري خواهان احترام آنها با قانون اساسي و نهادهاي دموکراتيک ترکيه شد و از اين کشور به عنوان متحدي ارزشمند براي ناتو ياد کرد.

از سوي ديگر، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که کودتاي نظامي ترکيه تاثيري بر عمليات هاي هوايي عليه داعش ندارد و نيروهاي ائتلاف همچنان به پروازهاي خود  از پايگاه «اينجرليک» ترکيه ادامه مي دهند.

همزمان، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نيز خواهان احترام به نظام دموکراتيک و دولت منتخب ترکيه شد و از لزوم تلاش براي حفظ جان مردم اين کشور سخن گفت.

انگلستان نيز با صدور بيانه اي از اتباع بريتانيايي حاضر در ترکيه خواست تا از حضور در اماکن عمومي پرهيز کنند.

«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران نيز که کشورش در همسايگي ترکيه قرار دارد، اعلام کرد که تهران با نگراني اوضاع را دنبال مي کند. وي تاکيد کرد که دموکراسي و امنيت اتباع ترکيه در درجه نخست اولويت قرار دارد. وي همچنين خواهان حفظ اتحاد و انسجام ترکيه شد.

«الکسيس سيپراس» نخست وزير يونان، از ديگر همسايگان ترکيه، نيز حمايت خود را از دولت منتخب اين کشور اعلام کرد. گفته مي شود که وي قرار است امروز شنبه تماسي تلفني با اردوغان داشته باشد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 6

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.