1392/10/4 - 10 : 44
کد خبر: 1310
بابک زنجاني کيست؟
شخصي که روزنامه نيويورک تايمز درباره اش مي نويسد تحريم ها براي اين سرمايه دار در حکم طلا بودند.

به گزارش احرار نيوز،  بابک زنجاني؛ سرمايه داري جوان و جنجالي که مدتي است نامش بر سر زبان همه افتاده است. شخصي که روزنامه نيويورک تايمز درباره اش مي نويسد تحريم ها براي اين سرمايه دار در حکم طلا بودند. اين روزنامه آمريکايي در توصيف زنجاني مي نويسد:« او خود را يک بسيجي اقتصادي مي داند در حالي که يک مرسدس بنز اس ال ??? سوار مي شود و يک ساعت مچي ?? هزار دلاري در دست دارد، مردي که گفته مي شود ?? و نيم ميليارد دلار ثروت دارد.»

به گفته خودش مالک بيش از ?? شرکت از جمله شرکت گروه سورينت در امارات متحده عربي، اولين بانک سرمايه‌گذاري اسلامي در مالزي، سهامدار شرکت هواپيمايي انور ترکيه، موسسه مالي اعتباري در امارات و بانک ارزش تاجيکستان است و در حال حاضر نيز در ايران و کشورهاي ديگر با ?? هزار نفر کارمند در حال تجارت و ارائه خدمات است. زنجاني همچنين مالک هواپيمايي قشم و راه‌آهن سورينت، مالک و رئيس هيات‌مديره باشگاه فوتبال راه‌آهن است.

اين شرکت يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي ايران است. حوزه کاري سورينت شامل لوازم آرايشي و بهداشتي، امور مالي و بانکي، مهمان‌نوازي، حمل و نقل هوايي تجاري، زيرساخت‌ها، مواد و مصالح ساختماني، تکنولوژي اطلاعات و توسعه املاک و مستغلات بين‌المللي است که در ايران، امارات متحده عربي، مالزي، ترکيه، تاجيکستان، چين و همچنين ديگر بازارهاي در حال ظهور در حال فعاليت است.

دو اتفاق مهم باعث شهرت بابک زنجاني و پرتاب او به وسط ميدان سياست، اقتصاد و جامعه ايران شد. در واقع تا قبل از استيضاح وزير کار رئيس جمهور پيشين شايد کسي او را نمي‌شناخت اما در آن روز در مجلس شوراي اسلامي نخستين بار اسمش بصورت ب.ز در فيلمي بي کيفيت که احمدي‌نژاد در صحن علني مجلس نشان داد آورده شد. فيلم احمدي نژاد سه شخصيت محوري داشت. سعيد مرتضوي، فاضل لاريجاني و آقاي ز.

اتفاق ديگر آمدن اسم او در ليست تحريم هاي اروپا و آمريکا بود. وزارت خزانه داري آمريکا در آوريل ???? حساب هاي زنجاني را مسدود کرد و قبل از آن نيز در دسامبر ???? توسط اتحاديه اروپا به دليل آنچه کمک به دور زدن تحريمها از طريق داشتن نقش کليدي در تجارت نفت ايران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ايران خوانده شد، در ليست تحريم قرار گرفت.

بابک زنجاني به روايت خودش

بابک مرتضي زنجاني متولد ?? اسفند ????، ?? مارس ???? در تهران( البته خودش در مصاحبه اي اعلام مي کند که متولد ????ميلادي است)، تاجر و سرمايه دار ايراني است. زنجاني در محله راه آهن تهران به دنيا آمده و پدرش نيز در همان راه آهن کار مي کرد. ديپلم خود را از هنرستان رسالت در رشته برق در سال ?? يا ?? گرفته و در نوجواني و قبل از گرفتن ديپلم در بازار طلا و سکه کار مي کرده است.

سال ???? وقتي سربازي رفته، در سپاه تقسيم و به اردکان اعزام شده است. در اردکان چون «مرتب‌تر بود و تميزتر مي‌نوشت» به قرارگاه فرماندهي سپاه اعزام شده است. بعد از حدود ?? تا ?? ماه با ديدار هاشمي رفسنجاني، رئيس جمهور سابق، از قرارگاه سپاه و تأکيد بر نياز برخي مراکز، از جمله بانک مرکزي، وي را به عنوان سرباز به بانک مرکزي تهران مي‌فرستند.

زنجاني چندي بعد راننده محسن نوربخش، رئيس وقت بانک مرکزي، مي‌شود. او در آنجا غير از رانندگي کار ثبت نامه‌ها را هم بر عهده مي‌گيرد. او بعد از اتمام دوره سربازي به دليل اينکه «صاحب چند کارت» براي دلالي بانک مرکزي بود تصميم مي‌گيرد در تزريق دلارهاي بانک مرکزي براي کنترل بازار فعاليت کند. بابک زنجاني مي‌گويد هر روز ?? ميليون دلار از بانک مي‌گرفته و پخش مي‌کرده و ?? ميليون تومان هم سود دريافت مي‌کرده است.

اما نکته مهم اين است که ادعاي بابک زنجاني توسط اطرافيان مرحوم نوربخش تکذيب شده است. به عنوان مثال يزدان‌پناه که سال‌ها رئيس دفتر وي در وزارت اقتصاد و بانک مرکزي بوده با صراحت مي‌گويد: « مرحوم نوربخش هيچ‌گاه راننده‌اي به نام بابک زنجاني نداشته است» يا محمد‌رضا شجاع‌الديني، معاون اداري و مالي پيشين بانک مرکزي، بيان کرده پس از آنکه اين ادعاي بابک زنجاني را شنيده با توجه به آنکه تصوير چاپ‌شده از بابک زنجاني برايش غريب بوده از دوستانش در معاونت مالي و اداري خواسته تا سابقه بابک زنجاني را در اين بانک بررسي کنند. پاسخ معاونت مالي و اداري جالب بوده است: «هيچ‌گونه سابقه‌اي از بابک زنجاني در کارگزيني بانک مرکزي وجود ندارد». در اين باره اما محمد‌جواد وهاجي قائم‌مقام بانک مرکزي حرف آخر را زده که در دوران مرحوم نوربخش کميته تزريق ارز به بازار زير نظر او فعاليت مي‌کرده است. وهاجي مي‌گويد:« به هيچ وجه شخصي به نام بابک زنجاني را نمي‌شناسد.»
 
زنجاني بعد از درگذشت نوربخش تصميم مي‌گيرد سالامبور فروش شود( يعني پوست گوسفند به خارج از ايران بفروشد) علت هم آن بود که مي‌فهمد، اين حرفه بسيار سودبخش است. او پوست گوسفندان را مي‌خريد و مي‌داد تا دباغي کنند و بعد به گفته خود، آنها را به ترکيه مي‌فرستاد. زنجاني مي‌گويد در اولين کانتينري که به ترکيه فرستاد هر سالامبور برايش نيم دلار تمام شد؛ اما آنها را در ترکيه به ?? تا ?? دلار فروخت و پولش يک‌باره چندبرابر شد. او کارش را با ? هزار پوست شروع کرد و سودهاي کلاني عايدش شد؛ همه چيز خوب پيش‌مي‌رفت تا اينکه در سال ???? ميلادي به دليل چک برگشتي در ?? سالگي ورشکست شد و به مدت دو سال به زندان افتاد.

بعد از آزادي براي وصول چک هايش، غيرقانوني به ترکيه مي رود و در آن جا موفق مي شود برخي طلب هاي خود را از بدهکاران بازپس بگيرد. در برگشت به ايران از راه اروميه دستگير مي شود و پانرده روز در انفرادي مي ماند و بعد با ?? هزار تومان جريمه آزاد مي شود.

بعد از اين اتفاق تجارت سالامبور را اين بار در ازمير ترکيه از سر مي گيرد. در همين حين در ترکيه مديريت بحران مي خواند و سپس در دانشگاه اگ يونيورستي ازمير مهندسي برق را شروع مي کند. در اين دوران شرکت هاي مختلفي را راه اندازي يا خريداري مي کند و انواع و اقسام لوازم را به ايران وارد مي کند.

بابک زنجاني در سال ???? هواپيمايي قشم را خريداري مي کند  که براي تبليغات تلويزيوني سالي يک ميليارد تومان به صدا و سيما داده که ??? ميليون تومان پول و ??? ميليون تومان هم بليط هواپيما است.

زنجاني در سال ?? دوباره بازداشت مي شود. خودش دليل بازداشت در آن روزها را اين گونه شرح مي دهد:

« يکي از دوستانم چکي را به من داد از آقاي... اين دوست من از ايشان طلب داشت. دوست من زميني را از من خريد و چک هاي آن شخص را به من داد. بعد يک روز مرا برد پيش ايشان و خواست تا طلبش را به من بدهد. از آنجا با هم آشنا شديم که يک روز هم به من گفت که کارخانه اي در کرج دارد که مي خواهد بفروشد. سال ?? بود اما خيابان ها هنوز شلوغ نشده بود. يک روز به دفتر ايشان در تقاطع خيابان شريعتي رفته بودم. وقتي از دفترشان خارج شدم و بازداشتم کردند. سوال و جواب کردند که اين چک را بابت چه چيزي گرفته ام و اينطور حرف ها. در شلوغي هاي سال ?? هم که بازداشت بودم و نمي دانستم. بعد از آن مرا به دادگاه فرستادند... بعد هم چک را به من دادند و گفتند برو به سلامت»

بعد از مدتي او کارهاي انتقال پول براي قرارگاه خاتم الانبياء در زمان رياست آقاي رستم قاسمي را انجام مي دهد و به تاسيس بانک در ناجيکستان و مالزي روي مي آورد و به پبشنهاد وزير نفت وقت(قاسمي) و سيف الله جشن ساز مديرعامل نيکو فروش و در جلسه اي که با حضور غضنفري( وزير صنعت، معدن و تجارت)، حسيني( وزير اقتصاد)، بهمني( رئيس کل بانک مرکزي) برگزار مي شود مسئول يافتن مشتري براي نفت ايران مي شود.

همچنين در اين جلسه يک صورتجلسه دست نويس تنظيم شد و قرار شد براي پول هايي که در خارج است و نمي توان منتقل کنند شرکت HK حسابي در بانک زنجاني در مالزي باز کند و از اين طريق پول ها منتقل شود. زنجاني عنوان مي کند که ?? کشتي نفت فروخته که حدود ?? ميليون بشکه مي شود.

بعد هم که نوبت به موضوع فروش موضوع فروش ميعانات گازي به بابک زنجاني مي رسد. زنجاني ارائه اين پيشنهاد به خودش را از طرف شرکت HK که زير مجموعه شرکت ملي نفت است مي داند چرا که آنها براي پيمانکارانشان، دارو و مصارف اساسي پول نياز داشتند. او در اين مرحله با پتروناس صحبت  مي کند و يک ميليارد و دويست ميليون يورو مي گيرد و به حساب هاي شرکت HK نزد بانک First Islamic واريز مي کند( HK يکي از شرکت هاي زيرمجموعه شرکت نفتي نيکوست که در اصل زيرمجموعه وزارت نفت بود).

زنجاني در اين باره عنوان مي کند: « ما در اين عمليات جان خود را کف دستمان گذاشتيم و فکرمي‌کرديم جايزه هم به ما بدهند. براي فروش بار ?? کشتي نفت ايران کمک کرديم و زمينه آن را فراهم ساختيم، پولش را هم گرفتيم. منافع ما هم فقط همان هفت در هزار کارمزد انتقال پول نفت ايران به داخل کشور بوده است يعني چيزي حدود ??? ميليون دلار.»

بعد از مدتي اتحاديه اروپا او را وارد ليست تحريم هاي خود مي کند، بابک زنجاني در اين هنگام پول خود را به «ين» تبديل و به بانک ژاپن منتقل مي کند. پس از آن تصميم مي گيرد براي دور زدن تحريم ها ذي نفع حساب ها را عوض کند. آنجا بود که به فکر شرکت هاي تامين اجتماعي افتاد، چرا که شرکت هاي تامين اجتماعي تحريم نمي شدند. معامله اي که باعث گره زدن او با سعيد مرتضوي مي شود.

نمايندگان هيات تحقيق و تفحص تامين اجتماعي درباره معامله بابک زنجاني و سعيد مرتضوي در گزارش خود آورده بودند:

« هيات در روزهاي اول به موضوعي دست‌يافت که تا روزهاي پاياني کار خود بسياري از وقت اعضاي هيات را درگير خود کرده بود. تفاهمنامه‌اي به شماره ??/????/???? در تاريخ ?? آذر سال ?? بين سازمان هلدينگ سورينت قشم به مديرعاملي بابک زنجاني منعقد شد. مطابق اين تفاهمنامه مقرر شده بود تا سقف چهارميليارديورو (معادل ين ژاپن) ??? شرکت متعلق به سازمان تامين‌اجتماعي -که اغلب موضوع تحقيق‌وتفحص بودند- به شرکت سورينت قشم واگذار شود.» در اين گزارش آمده است: «اسامي ???شرکت از مجموع ???شرکت سرمايه‌گذاري تامين‌اجتماعي (شستا) شامل: هواپيمايي ج‌.‌ا.ا، فولاد خوزستان، فولادمبارکه اصفهان، بانک صادرات، هتل‌هاي هما، پتروشيمي غدير، ‌پتروشيمي تبريز، شرکت ملي نفتکش، چوب و کاغذ ايران، شرکت‌هاي مختلف بيمه‌اي، (ملت، ميهن، دانا و پارسيان)، کشتيراني ج‌.‌ا.ا، بانک‌هاي مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسيان، دي و... صنايع مس شهيدباهنر و... به هلدينگ سورينت قشم بوده است، داراي اشکالات عديده حقوقي و عدم‌ رعايت قوانين مصرح قانوني در ابعاد مختلف است.

زنجاني در اين باره ادعا مي کند که «مراحل قانوني خريد شرکت‌ها طي شده بود و آنها مصوبات داخلي خودشان را گرفتند و از کميته بالاتري هم در زمينه فروش شرکت‌ها مصوبه گرفتند. خودشان هم دوست داشتند از شر اين شرکت‌ها راحت شوند، چرا که همه‌شان زيان ده و مشکل دار بودند.»(1)

بدهي بابک زنجاني چقدر است؟

يکي از نکات مهم درباره ارتباط بابک زنجاني با وزارت نفت ميزان مبلغي است که وي از فروش نفت بدست آورده است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران ?? شهريور ?? گفته بود بابک زنجاني، بيش از دو ميليارد دلار حاصل از فروش نفت ايران را به خزانه دولت واريز نکرده و وزارت نفت و مجلس ايران در حال پيگيري اين مساله هستند.

يک روز پس از اظهارات زنگنه، زنجاني سخنان  او را تکذيب و گفت اين پول در حساب شرکتي وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال اين پول به وزارت نفت ربطي به او ندارد.

اما بابک زنجاني در ويدئويي که بر روي سايت يوتيوب منتشر کرد، گفت که نقش او در اين ماجرا صرفاً کمک به افتتاح حساب براي يکي از شرکت‌هاي وزارت نفت در بانکي بوده که او در آن کار مي‌کرده است. به گفته او اين شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسيده است. از آنجايي که اين شرکت به دليل تحريم‌ها نمي‌توانسته براي نقل و انتقالات پولي خود حسابي در خارج از کشور داشته باشد، او صرفاً کمک کرده که اين شرکتي بتواند حسابي در خارج از کشور باز کند تا پول عايد از فروش محصولات خود را دريافت کند. زنجاني گفت که به دليل تحريمهاي عليه او و بانکي که او در آن فعال بوده و شرکت زير مجموعه وزارت نفت در آن حساب داشته، انتقال اين پول به ايران فعلاً با مشکلاتي همراه است.

اما حميدرضا حسيني، عضو هيات‌رييسه اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، اظهار نظر جالبي درباره اين حرف هاي بابک زنجاني مي کند. به عقيده حسيني مورد زنجاني از عجايب روزگار است. حسيني احتمال لو رفتن اسامي شرکت‌ها از سوي شخص «بابک زنجاني» را مطرح مي کند تا او بتواند در اين وضعيت وخيم به بهانه تحريم‌ها از ايفاي تعهدات خود سر باز زند. به نظر او اما اينکه مي‌بينيم اين روزها «بابک زنجاني» با وجود بدهي ميليارد دلاري و ده‌ها سند قلابي آزاد است و به کسي هم جوابگو نيست از عجايب روزگار ماست.

کلیدواژه ها:
ﺭﺍﻣﻴﻦ كرىمى
1392/10/4 - 12 : 12
2
0

ﺧﺒﺮﺧﻴﻠﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﻭﺟﺎﻣﻊ ﺑﻮﺩ.ﺗﺸﻜﺮﻣﻴﻜﻨﻢ ﺍﺯﺳﺎﻳﺖ ﺧﺒﺮﻱ ﺗﻮﻥ. ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭﺑﻮﺩﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺘﺘﻮﻥ ﻧﻜﺎﻩ ﻛﺮﺩﻡ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﻮﺩ.ﺧﺴﺘﻪ نباشيد

احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 4

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.