احرارخبر: رئيس دانشگاه تبريز گفت: دستگاه پيشرفته ميز لرزه براي کاربردهاي عمراني به همت محققان دانشکده مهندسي عمران دانشگاه تبريز طراحي و ساخته شد.
حمدرضا پورمحمدي در آيين رونمايي از اين دستگاه با تاکيد بر اينکه اين دانشگاه برند شهر تبريز و استان آذربايجان شرقي است، اظهار داشت: براي توسعه همه جانبه و رسيدن کشور به جايگاه واقعي بايد همه دستگاهها، مديران و مسئولان ضمن کمک به همديگر، گامهاي موثر بردارند.
وي افزود: در صورت حمايت و پشتيباني از اين دانشگاه ميتوان از تمام ظرفيتهاي اعضاي هيات علمي تبريز براي رشد و شکوفايي اين منطقه و کشورمان استفاده نمود، که نمونه بارز آن طراحي و ساخت اين دستگاه پيشرفته و بسيار مهم با حمايت مالي قطار شهري تبريز است.
رئيس دانشگاه تبريز تصريح کرد: در حال حال اين دانشگاه به عنوان يکي از 13 دانشگاه تاثير گذار ايراني در جمع تاثيرگدارترينهاي دنيا است و در دو سال اخير جايگاه اين دانشگاه از رتبه ششم به پنجم در ميان دانشگاههاي جامع کشور رسيده است.
به گفته وي، اگر هم اکنون شهر تبريز به عنوان اسطوره مهد علم، تمدن، تاريخ و فرهنگ در کشورمان مطرح است به خاطر وجود نخبگان و انديشمندان اين خطه بوده است، که در اين ارتباط دانشگاههاي استان و در راس آنها دانشگاه تبريز در تربيت و پرورش آنها نقش تعيين کنندهاي داشته است.
محمدصادق پشمينه آذر، مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز نيز در اين مراسم گفت: چندين پروژه مشترک با دانشگاه تبريز در حال اجرا است و اميد است با اجرا و اتمام اين پروژهها و طرحها بتوان در توسعه اين شهر گامهاي موثري برداشت.
وي در ادامه تکميل و اجراي پروژه متروي تبريز را يکي از پروژههاي زيرساختي شهر تبريز بيان کرد و افزود: در صورت تخصيص به موقع اعتبارات ميتوان اتمام اين پروژه را به جلو انداخت، و در حال حاضر مترو نيازمند تحقق اعتبارات دولتي است.
دکتر ناصر تقيزاديه، رييس دانشکده مهندسي عمران دانشگاه تبريز نيز در اين مراسم گفت: اساتيد و محققان اين دانشکده اين دستگاه را با حمايت سازمان قطار شهري تبريز در قالب يک طرح پژوهشي ساختهاند.
به گفته وي دانشکده مهندسي عمران اين دانشگاه با داشتن آزمايشگاه مجهز و مدرن، بيش از 1500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي و 50 نفر عضو هيات علمي که 30 درصد اين اساتيد داري درجه استادي و دانشياري هستند به عنوان يک ظرفيت و پتانسيل خوب در ميان دانشکده هاي دانشگاه تبريز مطرح است.
دکتر مسعود حاجي عليلو، مجري اين طرح نيز با اعلام اينکه اين دستگاه با هزينه 250 ميليون تومان در طول دو سال طراحي و ساخته شده است، گفت: اين دستگاه با اين ظرفيت و ويژگي براي نخستين بار است که در کشور طراحي و ساخته ميشود.
وي با بيان اينکه ميزهاي لرزه به طور وسيعي در تحقيقات مهندسي زلزله براي تحريک سيستمهاي مهندسي تحت حرکات زمين، مشابه آنچه که آنها در زلزله هاي واقعي قرار ميگيرند استفاده ميشود، افزود: ميزهاي لرزه ابزاري براي بدست آوردن اطلاعات از مدلهاي فيزيکي سيستمهاي ژئوتکنيکي تحت بارگذاري زلزلههاي شبيهسازي شده هستند.
دکتر حاجي عليلو، با بيان اينکه اين ميز لرزه داراي قسمتهاي مختلفي اعم از عرشه يا table ? عملگر هيدروليکي? واحد قدرت و سامانه کنترل اندازهگيري است، تصريح کرد: عرشه سامانه که مدل روي آن قرار ميگيرد، توسط يک عملگر هيدروليکي (Servo Cylinder) تحريک ميشود و اين تحريک ناشي از يک واحد قدرت هيدروليکي (Power Pack) است و بر همين اساس مجموعه به صورت مداربسته و ديجيتال کنترل شده و تمامي اطلاعات سامانه شامل تاريخچه زماني موقعيت ميز و نيروي وارده به آن ذخيره ميشود.
عضو هيات علمي دانشگاه تبريز گفت: جک هيدروليکي با ظرفيت 12 تن و دامنه 20 سانتيمتر به عنوان عملگر به همراه شير خودکار (Servo Valve) و اتصالات، اتاق اپراتور و اجزاي الکتريکال سامانه، جعبه برشي لايهاي (laminar shear box)، اکسترود مقطع آلومينيوم طراحي شده از ديگر اجزاي اين دستگاه است.
وي در ادامه ابعاد عرشه ميز 3*2 متر، مدلهاي با وزن تا 6 تن، حداکثر شتاب 1g، حداکثر سرعت 1.5 متر بر ثانيه، حرکتهاي ورودي شامل: سينوسي، مربعي، مثلثي، تاريخچه زماني و دامنه جابجايي ميز 10± سانتيمتر را از جمله مشخصات اصلي اين دستگاه بيان کرد و يادآور شد: عرشه به ابعاد 2*3 از فولاد آلياژي، ياتاقانهاي لغزشي Linear Guide براي به حداقل رساندن اصطکاک، فونداسيون و تکيهگاه سامانه که عملگر اصلي و ياتاقانها روي آن، از اجزاء و مشخصات مکانيکي عرشه و سامانه لغزنده آن به شمار ميرود.
حاجي عليلو، با اشاره به کاربرد اين دستگاه اضافه کرد: برخي از پژوهشهاي قابل انجام با ميزلرزه در زمينه ژئوتکنيک را ميتوان به اثر زلزله بر سازههاي زير زميني، رفتار لرزهاي زمينهاي مسطح يا شيبدار در خاکهاي روانگرا يا رسهاي نرم، اندرکنش سيستمهاي خاک سازه مانند فونداسيونهاي عميق يا کم عمق، رفتار لرزهاي ديوارهاي نگهبان و خاکريزها، پديده گسترش جانبي ناشي از روانگرايي، روشهاي کاهش اثرات زلزله رويسازهها و ... اشاره کرد.
همين گزارش حاکي است: طراحي و ساخت اين دستگاه با همکاري و مشارکت مجيد فرين، غلامرضا فرهنگ، علي کرگاني، کاميار کرگاني، جديدي و شهرام موسي پور از دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه تبريز و با حمايت سازمان قطار شهري تبريز به سرانجام رسيده است.