1395/02/21 - 17 : 2
کد خبر: 12766
بعد از 15سال؛
انبار نفت شمالغرب کشور آماده افتتاح نشد/وقتي وعده‌ها محقق نمي‌شود
احرارخبر: انبار مرکزي نفت اروميه به عنوان بزرگترين انبار نفت شمالغرب کشور با گذشت 15سال هنوز به سرانجام نرسيده و بهره برداري از آن نيازمند تزريق اعتبارات مورد نياز است.

انبار مرکزي نفت اروميه به عنوان بزرگ ترين انبار نفت شمالغرب کشور، در زميني به مساحت تقريبي 50هکتار، در 20کيلومتري اروميه در قالب 11دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانين و ايمني هاي پدافند غير عامل در دست احداث بوده که طي يک دهه اخير با مشکلات اعتباري زيادي دسته و پنجه نرم کرده است.

با افتتاح بزرگترين انبار نفت شمالغرب کشور در اروميه ظرفيت ذخيره سازي انواع فرآورده هاي نفتي به 119ميليون ليتر افزايش يافته و اين شهر تبديل به يکي از قطب هاي مهم کشور مي شود.

هر چند اين طرح در سال 80به تصويب رسيد ولي عمليات اجرايي آن با شش سال تاخير در سال 86آغاز شد و مقرر بود در سال 92به بهره برداري برسد اما در حال حاضر با وجود پيشرفت فيزيکي بالاي ?? درصد با کندي روند اجرا مواجه است.

معارض ملکي، کمبود اعتبار و خلف وعده ها در حالي مطرح است که شرکت پخش فرآورد هاي نفتي اروميه معتقد است در خصوص تاخير اين طرح چندان نقشي نداشته چرا که کارفرماي اين انبار شرکت پخش فرآورده هاي نفتي ايران است و اروميه تنها نقش بهره بردار را دارد.

انبار مرکزي نفت اروميه سال 85در رديف طرحهاي مصوب سفر هيئت دولت وقت به آذربايجان غربي قرار گرفت و با وجود همجواري استان با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان، و ضرورت اتمام هر چه سريعتر طرح، هنوز مردم چشم انتظار افتتاح پروژه هستند.

اعمال تغييرات در طرح از سوي کارفرما و مشکلات پيمانکاري نيز بر اين طرح همانند ساير طرحهاي بزرگ عمراني آذربايجان غربي سايه افکنده و امروز بعد از گذشت بالغ بر 9سال از آغاز عمليات اجرايي طرح، شاهد رکود نسبي در اجراي طرح به دليل عدم تزريق اعتبار مورد نياز هستيم.

 

تسريع در روند اجراي انبار مرکزي اروميه نيازمند اختصاص اعتبارات مورد نياز است

مدير عامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اروميه در خصوص وضعيت اجراي پروژه انبار مرکزي نفت اروميه گفت: عمليات اجرايي بزرگترين انبار نفت شمالغرب کشور در حال اجراست و هم اکنون 9464 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

اصغر توفيقي با بيان اينکه عمليات اجرايي پروژه انبار مرکزي نفت اروميه از سال 86آغاز شده است اظهار داشت: متاسفانه طي سالها به دلايل مختلف از جمله کندي روند تخصيص اعتبار مصوب و مشکلات پيمانکاري و معارض ملکي انبار مرکزي نفت اروميه به مرحله افتتاح و بهره برداري نرسيده است.

وي با اعلام اينکه با وجود تلاش هاي زياد اين طرح به مرحله افتتاح در سفر رياست جمهوري و هئيت دولت به استان نرسيد ادامه داد: براي اجراي اين طرح تاکنون 380ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.

مدير عامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه اروميه ادامه داد: کارفرماي اين طرح شرکت پخش فرآورده هاي نفت ايران است و پيمانکار بايد اين طرح را تحويل شرکت نفت ايران دهد و شرکت پخش فرآورده هاي نفت اروميه به عنوان بهره بردار از اين انبار استفاده مي کند اما در راستاي تسريع در روند اجرا پيگيري و نامه نگاريهاي زيادي صورت گرفته است.

اتمام طرح انبار مرکزي اروميه نيازمند 60ميليارد ريال اعتباراست

توفيقي با بيان اينکه اتمام اين طرح نيازمند تزريق 60ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است ادامه داد: در حال حاضر اين طرح بالاي 94درصد پيشرفت فيزيکي است که در صورت اختصاص بزودي اتمام و آماده بهره برداري مي شود.

مديرعامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي اروميه با بيان اينکه اين انبار مرکزي از امکانات پشرفته زيادي برخوردار است گفت: با بهره برداري از اين طرح انبار فعلي نفت اروميه که در داخل شهر قرار دارد به اين انبار منتقل مي شود.

توفيقي افزود: در اين انبار 38نقطه براي تخليه و بارگيري نفتکش ها و دو مخزن آتش نشاني هر کدام به ظرفيت سه و نيم ميليون ليتر و سيستم پيشرفته آتش نشاني پيش بيني شده است.

وي اضافه کرد: در اين انبار طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي 11دستگاه مخزن سقف شناور شامل دو مخزن با ظرفيت 22ميليون و ??? هزار ليتر بنزين، دو مخزن با ظرفيت پنج ميليون و 500هزار ليتر بنزين سوپر، چهار مخزن با ظرفيت حدود ?? ميليون ليتر نفت سفيد و سه مخزن با ظرفيت حدود 35ميليون ليتر گازوييل، پيش بيني شده است.

وي ياد آور شد: مخازن نفت سفيد اين انبار نفت به صورت دو منظوره طراحي شده و براي ذخيره سازي بنزين و گازوييل نيز از آنها استفاده مي شود و تمامي مراحل مهندسي، خريد، ساخت، نصب و راه اندازي اين انبار نفت توسط پيمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلي انجام شده است.

 

خط لوله فرآورده هاي نفتي تبريز – اروميه در دست اجراست

توفيقي با بيان اينکه همزمان با انبار مرکزي نفت اروميه خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي تبريز اروميه نيز در دست اجراست گفت: اين خط لوله با قطر 14اينچ با پوشش پلي اتيلن به طول 222کيلومتر در دست اجراست.

مديرعامل شرکت پخش فرآورده هاي نفت اروميه پيشرفت فيزيکي اين طرح را 66درصد عنوان کرد و افزود: همچنين خط لوله منشعب از اين طرح به قطر 10اينچ حد فاصل سلماس، خوي نيز در دست اجراست که با اتمام آن اين سيکل تکميل مي شود.

وي کاهش هزينه هاي حمل فرآورده هاي نفتي از مهمترين مزيت هاي اجراي اين خط لوله هاي انتقال است که در صورت بهره برداري شاهد تحول عظيمي در حوزه نفت در منطقه شمالغرب کشور خواهيم بود.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در خصوص دلايل کندي روند اجراي انبار مرکزي نفت اروميه بگفت: اين طرح دچار معارض ملکي بود که هم اکنون با رفع آن عمليات اجرايي طرح ادامه دارد.

نادر قاضي پور کمبود اعتبار به همراه اختلاف بر سر اجراي خط لوله انتقال را از ديگر دلايل کندي روند اجرا عنوان کرد و اظهارداشت: مقرر بود خط لوله انتقال از درياچه اروميه اجرا شود که متاسفانه اين خط انتقال از شبستر و تسوج اجرا شد که هم اکنون اين مشکل نيز برطرف شده است.

به هر روي بايد منتظر ماند و ديد بزرگترين انبار نفت شمالغرب کشور در اروميه بعد از گذشت 15سال تصويب و 9سال از آغاز عمليات اجرايي بالاخره کلي آماده افتتاح و بهره برداري مي شود يا خير؟

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.