1392/9/30 - 11 : 02
کد خبر: 1235
شوراي‌عالي آب تشکيل جلسه مي‌دهد؛
70 درصد درياچه اروميه خشک شد
انتقال آب درياي خزر و رودخانه ارس براي نجات درياچه اروميه، در دست مطالعه است.

به گزارش احرار نيوز، حميد چيت چيان از برگزاري سومين نشست شوراي عالي آب در دولت يازدهم خبر داد و گفت: در مدت کوتاهي که دولت يازدهم فعاليت خود را آغاز كرده، تاکنون دو نشست شوراي عالي آب برگزار شده است و هفته آينده نيز سومين نشست اين شورا برگزار خواهد شد.

وزير نيرو با بيان اينکه براي مديريت آب به ويژه در بخش کشاورزي بايد برنامه ريزي و تصميم گيري شود اظهارداشت: 100 روز نخست بيشتر به سازماندهي و برنامه ريزي کارها گذشت به طوري که برخي از فعاليت‌ها را آغاز کرديم هرچند که بدون ترديد خدمات آب و برق خدماتي هستند که بدون وقفه بايد به جامعه عرضه شود.

چيت چيان با بيان اينکه برخي از کارها استمرار فعاليت هاي گذشته و سرعت دادن به امور بود افزود: در مورد مسائلي مانند آب‌هاي مشترک دغدغه‌هاي بسياري را در تنظيم بودجه 93 داشتيم به طوري که از ابتداي فعاليت دولت جديد، کارگروهي در وزارت نيرو مشغول تهيه بودجه سال 93 شد.

وي اظهارداشت: از آنجايي که بايد سياست‌هاي دولت تدبير و اميد در بودجه‌هاي سالانه تبلور پيدا کند، توانستيم به نتايج خوبي دست يابيم. به گفته وزير نيرو، با توجه به شرايط اقتصادي کشور اعتبار خوبي براي صنعت‌ آب و برق در نظر گرفته شد به طوري که اميدواريم با همکاري تمام دست اندركاران اين صنعت، بتوانيم در مورد آب‌ هاي مرزي به طور خاص حرکت بسيار سريعي داشته باشيم.

وزير نيرو با بيان اينکه خوشبختانه در لايحه دولت رديف مستقلي در نظر گرفته شده است تصريح کرد: اين رديف مربوط به توسعه مجتمع‌هاي آبرساني روستايي است. چيت چيان با بيان اينکه تامين آب شرب براي مردم کشور اعم از شهري و روستايي جزو اولويت‌هاي اصلي است ادامه داد: اين مسئله دقيقا با بهداشت و سلامت آحاد جامعه مرتبط است، اين در حالي است که چند سالي بود که رديف متمرکز ملي براي اين کار پيش بيني نشده بود و اميدواريم با پشتيباني نمايندگان مجلس، اين مهم مورد تصويب قرار گيرد تا بتوانيم خدمات شايسته‌اي را به مردم ارائه کنيم.

وي با بيان اينکه بخش قابل توجهي از نيروي ما در بخش آب صرف برنامه ريزي‌ها براي احياي درياچه اروميه و ساير تالاب هاي کشور شده است گفت: يکي از برنامه هاي ما انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور به درياچه اروميه است که توانستيم بخشي از آن را اجرا کنيم و اكنون نيز در حال انجام آن هستيم.

چيت چيان با بيان اينکه در خصوص انتقال آب از درياي خزر و رودخانه ارس به درياچه اروميه در حال مطالعه هستيم ابراز اميدواري كرد طي چندماه آينده اين موضوع ها هم به نتيجه برسد. وزير نيرو با بيان اينکه در خصوص مسيرهاي آب‌ هاي سطح الارضي به درياچه اروميه و لايروبي آنها نيز مطالعاتي صورت گرفته است تا آب ها در زمين‌هاي اطراف درياچه پخش نشوند اظهارداشت: اگر آب در يک عمق کمي منتشر شود تبخير آن بيشتر خواهد شد بنابراين سعي مي‌کنيم آب‌ها را به عميق‌ترين بخش‌هاي درياچه اروميه منتقل کنيم تا آب تجميع پيدا کند و تبخير کمتري داشته باشد.

وزير نيرو با بيان اينکه 70 درصد درياچه اروميه خشک و 30 درصد آن باقيمانده است افزود: بايد به صورت جدي در مصارف آب در حوزه درياچه اروميه بازنگري کرد به ويژه در بخش کشاورزي بايد اصلاح هاي اساسي صورت گيرد.

وي با بيان اينکه بيش از 92 درصد منابع آب در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود ادامه داد: در اين منطقه، کشاورزي بسيار توسعه يافته است به طوري که کشاورزان به سمت کشت‌هايي که آب زيادي مصرف مي‌کنند، سوق يافته اند.

چيت‌چيان با بيان اينکه روش‌هاي آبياري عمدتا روش‌هاي سنتي است افزود: اين روش بازدهي خوبي ندارد، بنابراين اميدواريم با کمک‌هايي که از نظر مالي و تجهيز منابع به کشاورزان صورت مي‌گيرد، اين مشکلات با آموزش برطرف شود.

وزير نيرو افزود: مردم منطقه نسبت به درياچه اروميه حساسيت زيادي دارند و احساس مسئوليت مي‌کنند، بنابراين مردم دست به دست هم دهند تا در سال‌هاي آينده بتوانيم روند خشک شدن درياچه اروميه را تغيير دهيم.

وي اظهار داشت: در ساير تالاب‌هاي کشور همچون گاوخوني و هامون نيز مشکلاتي شبيه درياچه اروميه وجود دارد و در اين رابطه کارگروهي تشکيل شده است تا تمام اين موارد را مورد بررسي قرار دهد.

چيت‌ چيان در پاسخ به اين سوال كه در 100 روز گذشته چه برنامه‌هايي در خصوص مصرف بهينه آب صورت گرفته است؟ گفت: مسئله مديريت مصرف آب چيزي نيست که آن را بتوانيم در کوتاه مدت انجام دهيم، بلکه بايد گفت مردم در تمام موارد که اقدام به مصرف آب مي‌کنند، بايد مديريت مصرف را لحاظ کنند.

وزير نيرو گفت: کساني که آب شرب مصرف مي‌کنند و يا کساني که اساسا از آب در فرآيندهاي صنعتي استفاده مي‌کنند، همواره بايد اقدام هاي مرتبط با مديريت مصرف آب را رعايت کنند. وي با بيان اينکه يکي از اين برنامه‌هاي اين وزارتخانه مسئله مديريت مصرف است که به مرور انجام خواهد شد ادامه داد: با تنظيم فشار آب در شبکه آب شهري مي‌توانيم نحوه مصرف آب را تغيير دهيم.

چيت‌چيان با بيان اينکه با کمک بخش خصوصي و سرمايه‌اي که اين بخش مي‌آورد، در تلاش هستيم که شبکه‌هاي جمع آوري فاضلاب سريعتر در شهرهاي مختلف انجام شود تصريح کرد: بخش خصوصي با جمع آوري فاضلاب، به ميزان 70 درصد مي‌تواند پساب بازيافت کند به طوري که اين پساب را در اختيار صنايع و کشاورزان قرار دهد تا آنها مورد بهره‌برداري قرار دهند.

وي با بيان اينکه اقدام وسيعي در اين زمينه به ويژه استفاده از آب شيرين کن‌ها در جاهايي که دسترسي به آب هاي لب شور و آب درياها وجود دارد صورت گرفته است گفت: بايد اين آب‌ها را شيرين و نمک زدايي و از آن براي تامين آب شرب مردم و يا براي تامين آب موردنياز صنعت استفاده کنيم.

وزير نيرو با بيان اينکه وزارت نيرو اعتباري در اين خصوص تخصيص داده است گفت: وزارت نيرو با رقم هاي بسيار خوبي اين آب را از بخش خصوصي خريداري مي‌کند و اميدواريم مجموعه فعاليت‌هاي دولت در اين بخش سرعت و گسترش پيدا کند.

چيت‌چيان در خصوص استفاده از ابزارهاي نوين و ارزان در تصفيه آب گفت: تاکنون در کشور سامانه هاي دفع فاضلاب به صورت سامانه هاي بسيار بزرگ و سراسري در شهرها پيش بيني شده بود اما ايده‌اي که اكنون در دنيا وجود دارد اين است که نيازي به احداث شبکه‌هاي بزرگ و سامانه هاي فاضلاب متمرکز نيست.

به نقل از نداي اروميه؛ وي افزود: اكنون اين ايده در دنيا شکل گرفته است که براي هر محله و يا شهرک و يا تعدادي از محله ها يک تصفيه خانه احداث شود تا فاضلاب‌ها در همان محل جمع آوري و تصفيه شود. وزير نيرو با بيان اينکه اين سامانه با شرايط بسياري از شهرها و مراکز صنعتي ما سازگار است افزود: بر روي اين موضوع کار پژوهشي خود را آغاز کرده ايم، به طوري که در مراکزي که مسکن مهر ايجاد شده است به جاي اينکه فاضلاب‌ها را در مسافت‌هاي طولاني جمع کنيم و در نهايت به مراکز بزرگ تصفيه فاضلاب برسد، مي‌توانيم براي هرکدام از مجموعه‌ها، سامانه هاي تصفيه فاضلاب را مستقر کنيم.

وزير نيرو افزود: اين کار برنامه ريزي شده و اميد است در آينده شاهد توسعه اين نوع از سامانه هاي تصفيه فاضلاب در کشور باشيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 8

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.