1395/01/14 - 14 : 58
کد خبر: 11345
تنظيم ميوه شب عيد اين بار با طعم گنديدگي / 600 تن پرتقال در تبريز روي دست دولت ماند
به دليل عدم پيش‌بيني مسئولان دولتي در تنظيم بازار نوروز 95، چندين تن پرتقال و سيب مازاد بر مصرف در انبارها ذخيره شده و به فروش نرفته که در صورت ورود ميوه‌هاي جديد به بازار، نظم بازار کنوني را بر هم مي‌ريزد.

بعد از گراني‌هاي شب عيد 93 از اواسط همين سال مقرر شد که تنظيم بازار شب عيد 94 به عهده وزارت جهادکشاورزي باشد. که اين وزارتخانه به دليل عدم پيش‌بيني مناسب بازار در اين سال باعث شد تا گراني ميوه در شب عيد 94 سر به فلک بکشد.

اين نابه ساماني‌هاي موجود و انتقادات کارشناسان از عملکرد وزارتخانه جهادکشاورزي در شب عيد حتي کار را به اعتراض شخص رئيس‌جمهور هم رساند و رئيس دولت يازدهم خودش شخصا تصميم گرفت با نامه‌نگاري به معاون اول خود از وضع بازار شب عيد 94 گله کند و از دولتمردان بخواهد تا از ماه‌هاي ابتدايي سال 94 به فکر شب عيد 95 باشند.

کارشناس ميوه و تره‌بار ميدان تبريز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي با شعار و وعده حل نمي‌شود، اظهار داشت: براي تحقق اين امر بايد همانطوري که مقام معظم رهبري فرموده‌اند اقدام عملي و جدي کرد.

جواد قليپور با بيان اينکه جلوگيري از حيف و ميل شدن منابع يکي از مواردي است که در تحقق اقتصاد مقاومتي مهم است، گفت: هر سال براي چند ماه مانده به سال نو موقع خريد ميوه شب عيد عامل افزايش 30 درصدي قيمت پرتقال و سيب مي‌شويم تا شب عيد ميوه را 30 درصد پايين‌تر به بازار عرضه کنيم، آيا واقعا مي‌شود به اين گفت تنظيم بازار؟

اين کارشناس ميوه و تره‌بار تبريز با اشاره به اينکه چندين تن ميوه‌هاي خريداري شده از سوي جهادکشاورزي استان براي فروش در عيد نوروز در سردخانه‌ها مانده است، گفت: به دليل پايين بودن کيفيت ميوه‌ها و نسبت بالا بودن قيمت آن مردم از آن استقبال نکردند.

وي قيمت تمام شده پرتقال را 3400 تومان براي دولت(جهادکشاورزي) در استان آذربايجان‌شرقي اعلام کرد و گفت: اين قيمت خريد بار، کرايه، هزينه سردخانه و حق‌العمل چادرها يا مراکز فروش ميوه در تبريز است.

قليپور گفت: مراکز فروش ميوه در تبريز تنها سه روز اول عيد از جهادکشاورزي استان ميوه خريدند به دليل عدم استقبال مردم از اين ميوه‌ها به دليل عدم مرغوبيت و بالا بودن قيمت آن از خريد ميوه از جهاد کشاورزي استان خودداري کردند.

اين کارشناس ميوه و تره‌بار تبريز تصريح کرد: در حال حاضر 600 تن پرتقال در سردخانه‌هاي فدک و سلامت تبريز مانده و هر روز شاهد افزايش پوسيدگي آنها هستيم.

وي خاطرنشان کرد: مرغوب‌ترين پرتقال درجه يک در ميدان تره‌بار 2 هزار و 200 تومان است.

قليپور تصريح کرد: متاسفانه مسئولان به ويژه مسئولان جهادکشاورزي استان گوش شنوا ندارند و بدون کارشناسي در اين زمينه برخورد مي‌کنند.

اين اصناف نمونه استان آذربايجان‌شرقي در سال 94 و 92 گفت: پرتقال‌هاي خريداري شده يا کوچک و يا خيلي بزرگ هستند و ميوه‌هاي مشتري‌پسند قبل از فروش به جهادکشاورزي استان از آنها جدا شده است.

قليپور با بيان اينکه با اين روش اقتصاد مقاومتي محقق نمي‌شود و مسئولان جهادکشاورزي گوش شنوا ندارند و پرتقال را اول بايد انبارداري کرد بعد در سردخانه نگهداري کرد تا از قارچي شدن آن جلوگيري کرد.

اين کارشناس ميوه و تره‌بار تبريز گفت: در حال حاضر در ميادن ميوه و تره‌بار تبريز روزانه 60 تا 70 تن پرتقال عرضه مي‌شود، گفت: با آمدن ميوه‌هاي تازه به بازار استقبال به ميوه‌هاي زمستاني در روزهاي آينده کاهش مي‌يابد.

ر نوروز 95 نيز اتفاقات ناگوارِ تنظيم بازاري رخ داده و يا در حال رخ دادن است! باز هم پيش‌بيني مناسبي از وضعيت بازار انجام نشده و اوضاع البته با تفاوت‌هايي، مانند گذشته خراب است! براساس شواهد به دست آمده امسال مسئولان از بيم آنکه با دردسرهاي تنظيم بازار شب عيد 94 مواجه نشوند اقدام به ذخيره‌سازي ميوه کرده‌اند که حجم اين ذخيره‌سازي، بسيار بيشتر از حد نياز استان بوده است.

اين گزارش مي‌افزايد، رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي نيز پيش از اين گفته بود: عيد 95 برخي تنش‌هاي نوروز 94 در خصوص تامين ميوه را نخواهيم داشت زيرا اقلام مربوطه از مهرماه سال جاري خريداري شده و در سردخانه‌هاي استان موجود است.

کريم مهري گفت: 664 تن سيب و 2 هزار و 200 تن پرتغال براي توزيع در بازار در سردخانه‌هاي آذربايجان‌شرقي ذخيره‌سازي شده بود.

قيمت عرضه ميوه شب عيد تعيين شد!
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي نيز پيش از اين گفته بود: قيمت عرضه ميوه شب عيد پرتقال هر کيلوگرم 22 هزار ريال و سيب 21 هزار ريال تعيين شد.

اکبر فتحي در جلسه تنظيم بازار سازمان افزود: برابر بازديد به عمل آمده توسط کميته نظارت و نتايج مشاهده شده، ميوه‌هاي مورد نظر شب عيد شامل پرتقال و سيب، وضعيت بسيار مطلوبي دارند و يقيناً نظر موافق مردم شريف استان و تبريز را جلب خواهد کرد.

وي ادامه داد: به هيچ عنوان ميوه نامرغوب از سردخانه‌هاي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي خارج نخواهد شد از اين رو با اطمينان خاطر اعلام مي‌کنيم ميوه شب عيد مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

فتحي گفت: چون ضريب مصرف پرتقال و سيب در جامعه بالاست و نيز از طريق بازار ايران قابل تامين است و نياز به واردات نبوده و جزو ميوه‌هاي لوکس محسوب نمي‌شود، به همين جهت براي ميوه شب عيد پرتقال و سيب انتخاب شده است.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي تاکيد کرد: در اين راستا قيمت‌گذاري مناسبي انجام گرفته است تا هم منافع مصرف کننده و هم اصناف تامين شده و هيچکدام متضرر نشوند.

اما به دليل عدم پيش‌بيني مسولان دولتي از تنظيم بازارِ نوروز 95، چندين تن پرتقال و سيب مازاد بر مصرف در انبارها ذخيره شده است و به فروش نرفته که البته در صورت ورود ميوه‌هاي جديد به بازار، بازار به هم مي‌ريزد.

گفتني است با اين اقدام وزارت کشاورزي، کشور ضرر هنگفتي را به دليل پيش‌بيني نادرست اين دستگاه دولتي از ميزان ذخيره سازي در نوروز 95 متحمل شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 8

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.