احرار خبر: شهردار تبريز از اجراي خط سوم مترو به صورت فاينانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد.
به گزارش احرار خبر به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز، صادق نجفي در مراسم پايان حفاري تونلهاي عميق خط يک قطار شهري تبريز با اشاره به تاخيرهاي طولاني، در اجرا و پيگيريهاي پروژه اظهار داشت: اگر در گذشته اعتبارات دولتي و شهرداري، به موقع صرف پروژه شده بود، امروز حفاري هر کيلومتر از تونلهاي مترو، با هزينهاي به مراتب کمتر از 170 ميليارد تومان کنوني صورت ميگرفت.
وي با بيان اينکه شهرداري در دورههاي قبل بيشترين تاخيرها را در تزريق اعتبارات لازم به مترو داشته است، گفت: با اين حال، شهرداري تبريز در دو سال گذشته، پروژه قطار شهري را به عنوان اولويت نخست توسعه و عمران شهر تبريز مورد توجه قرار داده و در همين راستا، 400 ميليارد تومان را به اين پروژه تزريق کرده است.
نجفي با اشاره به محدوديتهاي ترافيکي و آشفتگيهاي محدوده ميدان امام حسين (ع) در اجراي اين پروژه گفت: با تمام وجود از شهرونداني که در اين چند سال با اجراي اين پروژه و تاخير 10 ساله آن، متحمل زحمت شدهاند عذرخواهي ميکنيم و اميدواريم در آينده اي نزديک، حرکت مترو در اين مسير، تلخيهاي اجراي پروژه را به حلاوت و آرامش تبديل کند.
شهردار تبريز همچنين از اجراي خط سوم مترو به صورت فاينانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و افزود: با تمهيداتي که انديشيده شده است، مصمم هستيم که به الگوي موفقي از توسعه حملونقل ترکيبي در شهر تبريز دست بيابيم.
نجفي يادآور شد: مونتاژ واگنهاي سه کلانشهر تبريز، شيراز و اصفهان در تبريز، ديگر افتخار مرتبط با پروژه قطار شهري خواهد بود که در کنار مزيتهاي فني، در خصوص ايجاد فرصتهاي اشتغال و رشد شاخصهاي اجتماعي شهر نيز موثر خواهد بود.
دقت و ظرافت اجراي پروژه تونل خط يک مترو، کمنظير است
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز، گفت: با وجود حجم سنگين عمراني در حفاري تونل خط يک، دقت و ظرافت اجراي اين پروژه در نوع خود کمنظير است.
صادق پشمينهآذر در مراسم پايان حفاري تونل عميق خط يک قطار شهري تبريز با بيان اين مطلب اظهار داشت: تونل عميق خط يک حدود 16 کيلومتر است که به قيمت امروز حدود 200 ميليارد تومان هزينه در بر داشته است.
وي اضافه کرد: بيشتر شهروندان تنها چند شفت و محوطه کارگاهي اين پروژه را مشاهده ميکردند اين در صورتي است که بخش عظيم پروژه در زير زمين اجرا شده است.
پشمينهآذر، پيشبيني 15 قلم تجهيزات، ارتباطي و تهويه را از ديگر بخشهاي اين مسير 16 کيلومتري خواند و گفت: با اين حال، مهمترين قسمت پروژه در خط يک، حفاري تونل به طول 16 کيلومتر بوده که امروز شاهد اتمام آن هستيم.
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز، متذکر شد: دقت پروژه در نوع خود کمنظير بوده و انحراف آن حتي به سانتيمتر هم نميرسد که اين امر از توانمنديهاي فني و عمراني شهرداري تبريز حکايت دارد.
وي خاطرنشان کرد: خط دوم قطار شهري تبريز نيز در حال اجرا است و در آيندهاي نزديک، شاهد مراسم مشابهي در خط دو خواهيم بود.
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز، با اشاره به سه مرکز ورودي و خروجي مسافران در شهر، شامل ترمينال، راهآهن و فرودگاه گفت: با مطالعات و تمهيدات صورت گرفته، شاهد اتصال اين سه مرکز به خطوط قطار شهري خواهيم بود، البته اين موضوع، کار زياد ميخواهد ولي با اين حال، ملزومات آن در حال نهايي شدن است.
پشمينهآذر، از پيشبيني مطالعاتي اتصال قطار شهري «تبريز - سهند» به مسير خط يک مترو خبر داد.