1394/11/25 - 8 : 23
کد خبر: 10784
با هدف پايان دادن به حملات به يمن
پارلمان اروپا ممنوعيت فروش سلاح به عربستان را به رأي مي‌گذارد
احرار خبر: پارلمان اروپا تا دو هفته ديگر طرحي را به رأي مي‌گذارد که هدف از آن ممنوعيت تحويل تسليحات به عربستان سعودي است.

به گزارش احرار خبر، پارلمان اروپا به زودي قصد دارد طرحي را به رأي بگذارد که هدف از آن ممنوع کردن صادرات سلاح به عربستان سعودي، به دليل ارتکاب جرايم جنگي از سوي رياض در يمن، است. 

در اين طرح به طور مشخص از انگلستان،‌ فرانسه، آلمان و اسپانيا به عنوان کشورهايي نام برده شده که محموله‌هاي بزرگي از جنگ افزار را به عربستان صادر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردين، تنها در يک سال گذشته، دولت انگليس مجوزهايي به ارزش جمعا 3 ميليارد پوند براي صادرات تسليحات به عربستان صادر کرده است. همچنين گفته مي‌شود که لندن به صورت مستقيم در حملات يک ساله عربستان به يمن، که تاکنون بيش از 8000 کشته بر جاي گذاشته، مشارکت دارد.

هفته گذشته هم بان کي مون دبير کل سازمان ملل در اظهاراتي غير معمول، مستقيما کشورهاي عضو شوراي امنيت از جمله انگلستان را مخاطب قرار داده و از آن‌ها خواست صادرات سلاح به عربستان سعودي را متوقف کنند.

ديده بان حقوق بشر تاکنون در گزارش‌هاي متعددي که منتشر کرده، گفته است که عربستان به کرات مناطق مسکوني و زيرساخت‌هاي غيرنظامي يمن، از جمله مساجد، مدارس و بازارها، را بمباران کرده و در جريان اين حملات صدها غيرنظامي کشته شده‌اند.

 انگلستان نقش داشتن در انتخاب اهداف در يمن را رد کرده، اما پذيرفته است که شماري از خلبان‌هاي دخيل در حملات هوايي عربستان به يمن را آموزش داده است. 

طرح پارلمان اروپا که قرار است روز 6 اسفند (25 فوريه) به رأي گذاشته شود، مشارکت انگلستان در حملات هوايي عربستان به يمن را محکوم و عنوان مي‌کند که پارلمان «معاملات تسليحاتي گسترده کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله در اين مورد انگلستان، اسپانيا، فرانسه و آلمان با کشورهاي مختلف منطقه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و تعليق فوري انتقال سلاح و حمايت نظامي به عربستان سعودي و شرکايش در ائتلاف را خواستار مي‌شود.»

اين طرح مي‌افزايد: «عربستان سعودي بزرگترين مشتري تسليحات انگلستان است و انگلستان بزرگترين تأمين‌کننده تسليحات براي کشورهاي شوراي همکاري خليج (فارس) است.»

متممي که «ريچارد هوويت» عضو انگليسي پارلمان اروپا از حزب کارگر، معرفي کرده، خواستار ممنوعيت کلي فروش سلاح به عربستان سعودي از سوي اعضاي اتحاديه اروپا است.

«آلين اسميث» ديگر نماينده حامي اين طرح در پارلمان اروپا نيز مي‌گويد هنوز اين احتمال وجود دارد که رأي‌گيري طبق برنامه برگزار نشود، چراکه رأي‌گيري در اين مورد نيازمند حمايت نمايندگان احزاب سوسياليست و دموکراتيک نيز هست. او با اين وجود مي‌گويد در صورتي که اين هفته توافق براي رأي‌گيري حاصل شود، طرح قطعا رأي مي‌آورد. 

دو هفته قبل کميته منتخب توسعه بين‌المللي پارلمان انگليس که از نمايندگان تمام احزاب مهم تشکيل شده، با انتشار گزارشي خواستار توقف فوري ارسال سلاح براي عربستان و آغاز تحقيقات مستقل بين‌المللي در مورد حملات عربستان به يمن شد. 

در گزارشي هم که اخيرا از سوي سازمان ملل منتشر شده، عربستان به نقض قوانين انساني و هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي غيرنظامي يمن متهم شده است. 

هنوز مشخص نيست که طرح مد نظر نمايندگان اروپايي الزام‌آور است يا نه

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.