1394/11/25 - 8 : 21
کد خبر: 10783
جولان ميوه‌هاي خارجي در بازار تبريز
فيساليس، رامبوتان و گيلاس‌هاي 170 هزار توماني آرژانتيني نوبرانه‌هاي برجام!
احرار خبر: ميوه‌هاي شهرم روي درخت مي‌گندند و پشندي‌هاي استانم در عمق زمين دفن مي‌شوند تا پرتقال‌هاي مصري، گلابي‌هاي آمريکايي و ميوه‌هاي شگفت‌انگيز پاپايا، فيساليس، دراگون، رامبوتان، آواکادو و گيلاس 170 هزار توماني آرژانتيني سوغات برجام شوند.

به گزارش احرار خبر، طعم گس ميوه‌هاي خارجي مدت‌هاست که بلاي جان کشاورزان و باغداران ايراني شده در حالي که هستند کشاورزان و باغداراني که ميوه‌هاي آنها آنقدر روي درختان باقي مي‌ماند تا مي‌گندد و درنهايت هم جاي خالي ميوه‌هاي ايراني را در سبد خريد مردم، ميوه‌هاي خارجي پر مي‌کند. ميوه‌هايي که به روايت خريدارنشان «عطر و طعم ندارند اما قشنگند» و براي حفظ کلاس سبد ميوه در ميهماني‌ها مناسبند! و جيب واردکنندگان ميوه روز به روز پر بارتر مي‌شود و از درد کشاورزان ايراني پول پارو مي‌کنند.

طبق اعلام مراجع ذي‌ربط، در حال حاضر صرفاً واردات موز، آناناس، نارگيل و انبه قانوني است و غير از آن محصولات خارجي که وارد کشور مي‌شوند غيرقانوني و قاچاق هستند.

«اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنيم براي اشتغال جوانان، بيکاري و ديگر مشکلات اقتصادي نيز راه‌حل‌هاي مناسبي پيدا مي‌شود. کشور با اين عظمت انسان خجالت مي‌کشد که ميوه خارجي وارد مي‌شود. پرتقال و سيب ايراني روي درخت مانده، آن‌وقت پرتقال خارجي وارد مي‌کنند. منابع را به سمت توليد هدايت کنيد نه واردات.» اين بخشي از سخنان دوشنبه نوزدهم بهمن 94 رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان و جمعي از پرسنل نيروي هوايي و پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي بود.

اوايل امسال بود که سيدرضا نوراني رئيس اتحاديه محصولات کشاورزي از ورود و عرضه پرتقال‌ مصري و ترکيه‌اي، نارنگي پاکستاني، انگور شيلي، ليموترش برزيلي، شليل ترکيه‌ در بازار خبر داد که قيمت برخي از اين اقلام به حدود 40 هزار تومان در هر کيلو مي‌رسيد.

در حال حاضر هم بعد از نهايي شدن برجام، به نظر مي‌رسد راه واردات محصولات کشاورزي آمريکايي به بازار ايران باز شده و گيلاس آرژانتيني، فيساليس، دراگون، رامبوتان، لونچين، لونقا جاي خود را در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تبريز بازکرده‌اند.


                      رامبوتان                      

اين روزها گيلاس آرژانتيني با قيمت حدود 170 هزار تومان، فيساليس 150 هزار تومان، لونچين، 150 هزار تومان، رامبوتان 150 هزار تومان، دراگون 17 هزار تومان، انگور شيلي 32 هزار تومان، پاپايا 150 هزار تومان در کنار ميوه‌هاي ساير کشورها به فروش مي‌رسد و نکته جالب توجه و قابل تأمل اين است که خرده‌فروش‌هاي سطح شهر مدعي هستند که اين ميوه‌ها را بدون هيچ محدوديت و ممانعتي تهيه مي‌کنند.


                              دراگون                                  

براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزي و ماده 16 قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي، واردات تمام اقلام ميوه به استثناي موز، آناناس، انبه، نارگيل و پاپايا(خربزه درختي) به کشور ممنوع است اما بازار داخلي در دوره‌هاي مختلف مملو از ميوه‌هاي خارجي گزارش شده است.

توليدکنندگان و کشاورزان داخلي که در حال دست‌ و پنجه نرم کردن با رکود شديد هستند نگران اين هستند که اتفاقات پسابرجام به جاي کمک به بهبود وضع توليدکنندگان در عرصه‌هاي مختلف، به افزايش واردات بي‌رويه منجر شود و دولت صرفاً واردکننده باشد.


                            فيساليس                         

در اين کلانشهر مردماني هستند که با پول يارانه ماه خود را سپري مي‌کنند و خيلي از کارگران هم با حداقل حقوق 700 هزار توماني با مشکلات دست و پنجه نرم مي‌کنند و زندگي خود را مي‌گذرانند.

آيا ميوه‌هاي خارجي با قيمت‌هاي کيلويي آن قيمت با حقوق يک کارگر دهن‌کجي به مردم محسوب نمي‌شود! آيا مسئولان در اين شهر زندگي نمي‌کنند که حضور کالاهاي قاچاق هر روز در اين شهر زياد‌تر مي‌شود و تنها به برگزاري چند جلسه براي حمايت از توليد اکتفا مي‌کنند.

مغازه‌هاي پوشاک تبريز شده پوشاک ترک، کفش فروشي‌ها کفش‌هاي چيني و ترک و اين روزها ميوه فروشي‌ها به تصرف کالاهاي خارجي در مي‌آيد و مسئولان در کنار اين امر تنها شعار حمايت از محصولات و توليدات داخلي را فرياد مي‌زنند.

اينجا اين سئوال مطرح مي‌شود آيا مسئولان آذربايجان‌شرقي در اين شهر زندگي نمي‌کنند يا خودشان را زده‌اند به خواب.

حال با توجه به اينکه در کشور توان توليد بسياري از ميوه‌هايي که به کشور وارد مي‌شود وجود دارد اين سوال پيش مي‌آيد چه ضرورتي دارد که ميوه‌هاي خارجي گران قيمت به بازار روانه شود.

اما مديريت مصرف با تأکيد بر اجراي سياست‌هاي کلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف کالاهاي داخلي همراه با برنامه‌ريزي براي ارتقاء کيفيت و رقابت‌پذيري در توليد يکي از مفاد مهم سياست‌هاي کلان اقتصاد مقاومتي است.

با نگاهي به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي در مي‌يابيم در درجه اول تمام دولتمردان و سپس آحاد مردم بايد نسبت به رعايت پيش فرض‌هاي اقتصاد مقاومتي کوشا بوده و براي رسيدن به اهداف و آرمان‌هاي اقتصاد نظام اسلامي تلاش و فعاليت کنند.

مقام معظم رهبري نيز طي دو سال اخير موضوع اصلي کشور را مسئله اقتصاد دانسته و با صراحت اعلام کردند: «اقتصاد مسئله‌ اصلي کشور است و اگر ملت بتواند اقتصاد خود را رو به‌ راه کند، دشمن در مقابله‌ با ملت ايران بى‌دفاع خواهد ماند.»

ايشان همچنين در ديدار هزاران نفر از کارگران کشور موضوع مصرف کالاي داخلي را مورد توجه قرار داده و فرمودند: «در دولت اصرار و پافشاري کنيد که مصارف دستگاه‌هاي دولتي، مطلقاً داخلي باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهاي ريز و درشت خارجي را در صورت وجود مشابه داخلي، بر خود حرام بداند.»

با کمي دقت در اطراف خود و کالاهايي که روزمره استفاده مي‌شوند متوجه خواهيم شد که، کم نيستند لوازم و کالاهايي با برندهاي خارجي در بازار کشور که تقاضاي مردم براي خريد آن‌ها در حال افزايش بوده و به يک ناهنجاري فرهنگ اقتصادي تبديل شده است.

با شروع به کار دولت تدبير و اميد و تلاش براي رفع تحريم‌هاي اقتصادي به جاي آنکه انتظار افزايش سرمايه‌گذاري و رونق توليد داخلي به جهت رفع مشکلات مربوط به واردات مواد اوليه و کالاهاي سرمايه برود، بيشتر اميد واردکنندگان کالاهاي مصرفي نهايي زنده شد تا بيش از پيش بازار ايران را در اختيار توليدکنندگان خارجي قرار دهند و نيروي کار داخلي براي توليد کالاي مصرفي در داخل به خدمت گرفته نشود.

در شرايط فعلي که کشور در رکود تورمي قرار دارد و به دنبال عبور از آن است، دولت بايد تلاش کند تا چرخ‌هاي توليد را بيش از پيش به حرکت درآورد و سياست‌هاي اتخاذي همگي به نوعي در اين جهت باشند، لکن به بهانه کاهش تورم و بدون در نظر گرفتن تأکيدات سياست‌هاي کلي اقتصادمقاومتي ميزان واردات کشور در حال افزايش بوده که روي ديگر آن تضعيف توليد ( آن هم با افولي که طي سال‌هاي اخير داشته است) است.

در پايان بايد گفت سيب توليد باغداران استان، سيب زميني کشاورزان اين روزها در دست باغداران استان مانده است و يا در زمين‌هاي خودشان دفن مي‌شود. به اين ترتيب است که جيب واردکنندگان ميوه روز به روز پر بارتر مي‌شود و به اصطلاح معروف اين عده از درد کشاورزان ايراني پول پارو مي‌کنند.

گزارش از: وحيد زينالي

منبع: فارس

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.