1394/11/08 - 7 : 50
کد خبر: 10589
آلودگي برنج‌هاي وارداتي توسط سازمان غذا و دارو تأييد شد
احرار خبر:رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: آلودگي برنج‌هاي وارداتي هندي توسط سازمان غذا و دارو تأييد شده است.

به گزارش احرار خبر، در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با عنوان ميزان واردات برنج و تأثير آن بر تنظيم بازار، کاوه خاکسار مديرکل غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي و مرتضي شاه‌حسيني نايب رئيس انجمن واردکنندگان برنج حضور داشتند و عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي و همچنين حسن‌عباس معروفان معاون بازرگاني شرکت بازرگاني دولتي به عنوان مهمانان تلفني در اين برنامه شرکت کردند.

عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه تعداد واردکنندگان برنج به کشور حدود 10 نفر هستند، گفت: قاعدتاً تعداد انگشت‌شماري واردکننده در يک محصول قيمت را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

وي همچنين در مورد نتيجه کميسيون ويژه مجلس در مورد برنج‌هاي آلوده اظهار داشت: سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت آلودگي برنج‌هاي وارداتي را تأييد کرده است.

رئيس کميسيون کشاورزي مجلس افزود: من از اين مسئله متعجب هستم که علي‌رغم اينکه در سال‌هاي 86 و 87 مسئله برنج آلوده را بررسي کرديم و برنج 1121 هندي آلوده به فلزات سنگين تشخيص داده شد چرا همچنان اين برنج‌ها وارد مي‌شود.

رجايي افزود: برنج 1121 هندي برنج ساختگي است و مشکلات خود را دارد و اين برنج‌ها بايد براساس تاريخ مصرفي که براي آن تعيين مي‌شود مصرف شود در حالي که اسنادي موجود است که تاريخ مصرف اين برنج‌ها يکي دو بار تمديد شده است.

*برنج هاي هندي هيچگونه ضرري ندارد

مرتضي شاه‌حسيني نايب رئيس انجمن واردکنندگان برنج در اين برنامه در پاسخ به اظهارات رجايي مبني براينکه برنج 1121 هندي ساختگي است، گفت: منظور شما از ساختگي بودن برنج چيست، اگر منظورتان برنج فرآوري شده است بايد بگويم که اين نوع برنج هيچگونه ضرري ندارد و نبايد افکار عمومي را با مطرح کردن اينگونه مسائل متشنج کنيم.

نايب رئيس انجمن واردکنندگان برنج همچنين در مورد واردکنندگان برنج اظهار داشت: آقاي رجايي اگر معتقد هستند که واردکنندگان برنج کمتر از 10 نفرهستند براي اين موضوع مستندات ارائه کنند چرا که در حال حاضر حدود 400 نفر حقيقي و حقوقي به واردات برنج مي‌پردازند.

*اين که تاريخ مصرف برنج ها گذشته است،صحت ندارد

حسن عباس معروفان معاون بازرگاني شرکت بازرگاني دولتي در پاسخ به اين سؤال که گفته مي‌شود اين شرکت 82 هزار تن برنج که تاريخ مصرف آن تا پايان امسال است را با 20 درصد تخفيف و بدون مناقصه به يک فرد فروخته است آيا اين موضوع صحت دارد يا خير، گفت: بله. 82 هزار تن برنج با مدت مصرف تا پايان سال فروخته شده اما به اين شکل که شما به آن اشاره مي‌کنيد.

وي افزود: اين برنج‌ها در بورس کالا عرضه شده و در آنجا به فروش رفته است.

معاون بازرگاني شرکت بازرگاني دولتي تصريح کرد:‌ مباحثي که در رابطه با تاريخ انقضاي اين برنج‌هاي فروخته شده مطرح مي‌شود و حتي گفته مي‌شد که اين برنج‌ها تاريخ مصرف گذشته است، درست نيست.

معروفان بيان داشت: در کشوري که سالانه 3 ميليون تن برنج مصرف مي‌شود، مصرف اين مقدار برنج در مدت 2 ماه بعيد نيست و به راحتي  توسط مردم در اين مدت به مصرف مي‌رسد.

*واردات برنج مديريت نشود،توليد داخل ضربه مي خورد

کاوه خاکسار مديرکل غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي هم در اين گفت‌وگوي ويژه اظهار داشت: امسال يک ميليون و 800 هزار تن برنج در کشور توليد شده است.

وي افزود: سرانه مصرف برنج در کشور حدود 38 کيلوگرم است.

مديرکل غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي بيان داشت: اگر واردات برنج مديريت نشود، توليد داخل ضربه مي‌‌خورد.

وي بيان داشت: سال 93 قيمت برنج کاهش پيدا کرد و براي کنترل جبران و کنترل قيمت برنج و جلوگيري از ضرر به توليدکنندگان طرح خريد توافقي برنج از کشاورزان به اجرا درآمد که موجب شد قيمت برنج ثابت بماند و کاهش نيابد.

خاکسار قيمت متوسط هر کيلو برنج مرغوب در استان‌هاي گيلان و مازندران را حدود 8500 تومان عنوان کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 7

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.