1392/2/9 - 05 : 40
کد خبر: 1002
بازار اروميه تجلي معماري صفويه
اثري در مسير جهاني
بازار تاريخي اروميه يکي از آثار کم نظير دوران صفويه در ايران است که هنوز پويايي خود را حفظ کرده و با اجراي طرحهاي مرمت و ساماندهي اولين گامهاي خود را براي جهاني شدن بر مي دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار قديمي اروميه كه در زمان قبل از نفوذ زندگي ماشيني مركز ثقل داد و ستد و در بين بافت قديمي مركز تجاري اجتماعي شهر محسوب مي شد، داراي اهميت ويژه اي بوده است. اين بافت در گوشه جنوب شرقي شهر قرار داشته و توسط دروازه هاي قديمي كه در مجاورت آن است محصور شده بود، در حال حاضر با توسعه و نوسازي شهر، هسته مركز بازار شامل قسمتهاي تجاري و مذهبي آن باقيمانده است که وجود تيمچه ها، سراها، مسجد و حمام ها دال بر آباداني و تحرك اين بخش از شهر در زماني نه چندان دور بوده که امروز با مرمت و ساماندهي به سوي جهاني شدن گام بر مي دارد.

در اين راستا طي 2 سال گذشته جلسه ساماندهي بازار بزرگ سنتي اروميه يکي از موضوعات داغ فرمانداري اين شهرستان بوده تا مقدمات و زيرساختهاي لازم براي جهاني شدن اين اثر کم نظير تاريخي و فرهنگي فراهم شود، که مرمت و بازسازي قسمتهاي مختلف بازار، ساماندهي سيستم برق و فاضلاب و آزادسازي محوطه اطراف بازار انجام شد.

فرمانداري اروميه شامگاه يکشنبه نيز جلسه اي براي ساماندهي و بررسي وضعيت بازار سنتي اروميه به عنوان يکي از هزار شهر جهان ثبت شده در فهرست يونسکو برگزار و جواد شريف نژاد فرماندار اروميه در اين جلسه با اشاره به امكان در نوبت بودن بازار بزرگ سنتي اروميه جهت ثبت نهايي و اقداماتي كه تاكنون انجام شده، گفت: با رفع معضلات موجود بر سر راه ثبت اين بازار مي توان از مزاياي جهاني شدن آن درجهت توسعه فضاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي شهر زيباي اروميه بهره مند شد.

جواد شريف نژاد با بيان اينکه مجموعه تخت سليمان و قره كليساي چالدران 2 اثر ثبت شده جهاني آذربايجان غربي هستند، اظهار داشت: ثبت جهاني بازار اروميه گام سوم خواهد بود که هماهنگي و همكاري جانبه ادارات شهرستان در جهت رفع موانع و مشكلات موجود در بازار اروميه و تسريع در اجراي عمليات ساماندهي در اين جهت ضروري است.

دستگاه هاي خدمات رسان مشکلات زيرساختي بازار را رفع کنند

وي همچنين از سازمانهاي خدمات رسان خواست تا با تهيه و اتمام طرح هاي كاملي در جهت رفع موانع و مشكلات از قبيل  فاضلاب بازار و كانالهاي مسدود شده قديمي موجود و نيز ساماندهي امورات مرتبط با برق و گاز راسته ها و تيمچه ها و طرح آن در جلسه آتي اقدام کنند، گفت: اين دستگاه ها بايد گامهاي عملي و جدي در راستا بر دارند.

فرماندار اروميه در پايان تاکيد کرد: سازمانها و ادارات بايد كمبودهاي احتمالي موجود در زمينه احياي سيستم بازار و ابنيه تاريخي را با مطالعات تطبيقي در شهرهاي ديگر كشور يا كشورهايي كه به مانند ايران از بازارهاي تاريخي بهره مند هستند را با استفاده از دانش و تجربيات متخصصان رفع کنند.

 مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با اشاره به عزم جدي موجود براي ثبت اين اثر مهم تاريخي گفت: سالها نسبت به بازار قديمي اروميه كم توجهي شده که اميدواريم اين نقيصه جبران شود چرا كه بازار سنتي سندي از شعور و معرفت مردمان  سرزمين ايران اسلامي و هويتي ما به شمار مي آيد.

جعفر ذوالفقاري همچنين از تهيه و تدوين دفترچه هايي براي راهنمايي بازاريان براي اعمال هرگونه تغييرات و تعميرات  احتمالي خبر داد و افزود: در اين دفترچه ها الگوهاي پيشنهادي خود را به بازاريان ارائه مي کنيم.

با دخل و تصرفاتي كه براثر انقلاب صنعتي و زندگي مدرن در كالبد شهر اروميه بوجود آمده، قسمتهاي زيادي از بافت قديمي مخصوصاً بخش تجاري شهر منهدم يا اتصال آنها از هم گسيخته شده، به طوريكه در حال حاضر قسمت كوچكي از بافت قديمي بازار حد فاصل دو خيابان و ميدان نوساز در شمال شرقي شهر قرار گرفته و يكي از حمامهاي قديمي در قسمت ديگر شهر. در حال حاضر بخش عمده و سالم بازار قديمي اروميه در بين خيابا نهاي عسگرآبادي، امام، مهاباد و اقبال محصور بوده، قدمت اين بنا به دوره صفويه مي رسد که 22 خردادماه سال 62 به شماره 1639 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

در بازار اروميه هر راسته و بخشي، از سبك و شكل خاص دوره خود پيروي كرده است. بقاياي به جاي مانده، نمايانگر ذوق معماري دوره هاي مختلف است. علي رغم تنوع شكل طاق ها، چشمه و گنبدها مجموعه بازار از سادگي ويژه اي برخوردار است. به عبارت ديگر هيچ نوع كاشيكاري، گچبري و سنگ كاري در آن ديده نمي شود.

سردر ورودي اصلي بازار اروميه از طرف مسجد اعظم، يكي از زيباترين جلوه هاي قديمي معماري ايران است، مجموعه بازار اروميه متشكل از راسته هاي اصلي و فرعي متعددي است كه از نظم و نقشه خاصي پيروي نمي كند بلكه در طي دوره هاي مختلف به تدريج در محور طولي و عرضي گسترش يافته است قسمتي از بازار دو طبقه است.

در اين مجموعه همچنين تعدادي سرا، چهارسوق، تيمچه و حمام هاي قديمي وجود دارد. راسته هاي بازار هركدام وابسته به صنف خاصي است و بر همين اساس نامگذاري شده اند، اين بازار همچنان هسته مركزي خريد و فروش اهالي اين منطقه است. مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر و اغلب بدون اندود ساده گچ است.

 
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 8 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.